مهدویت
در خصوص مسائل دینی و مهدویت
 

 چرا کورش، ذوالقرنین نیست؟


در اینجا نمی خواهم به این موضوع بپردازم که کورش، پادشاه نیک سیرتی بوده یا نبوده است، یا اینکه به او می توان افتخار کرد یا نمی توان، می خواهم از بلیه ای بنویسم که تازگیها دسته ای از مذهبیها دچارش شده اند و آن اینکه معتقد شده اند کوروش هخامنشی، همان ذوالقرنین قرآن است.

ذوالقرنین بر اساس آیات قرآن (سوره کهف، آیه ۸۹)، فردی مومن به خدا است و بر اساس احادیث اسلامی، پیامبر بوده است. فعلا کاری هم به این ندارم که ریشه یکی گرفتن کوروش با ذوالقرنین در کجاست. به تازگی منشور استوانه ای شکل کوروش هخامنشی، در مراسمی پر سر و صدا و البته فقط برای مدت چهل روز به کشور ایران بازگشت. جمله های زیر فرازهایی از همین منشور و از زبان کورش است:

«فرمان دادم تمام نیایشگاه‌هایی که بسته شده بود را بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم...

همچنین پیکره خدایان سومر و اَکَّـد را که نَـبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود؛ به خشنودی مَردوک به شادی و خرمی، به نیایشگاه‌های خودشان بازگرداندم، بشود که دل‌ها شاد گردد. بشود، خدایانی

من که توی کتَم نمی رود، گوینده جملات مشرکانه بالا، موحد یا پیامبر باشد. ابراهیم بت شکن کجا و چندخدا پرستی که جمله های بالا از او نقل شده کجا؟ بگذریم که خدای بزرگی هم که کوروش در کنار دیگر خدایان او را تجلیل و در این منشور بارها از او یاد می کند، «مردوک» است که خدایی غیر توحیدی و از بتهای بابل است. از دو حال خارج نیست:

۱- یا کوروش ذوالقرنین نیست.
۲- یا منشور منتسب به کوروش، منشوری جعلی و قلابی است.
که آنان را به جایگاه‌های مقدس نخستین‌شان بازگرداندم، هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم خواستار زندگانی بلند باشند.»


 

منبع: http://jew.blogfa.com/


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, ] [ 10:51 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
 ماه گرفتگی در ماه رجب از نشانه هاست!
 

روایات حضرات معصومین علیهم السلام، چونان تابلوهای راهنمایی در جاده انتظار مسافران را راهنمایی می کنند. از خطرات و نقاط خطرخیز آگاهی می بخشند و آمادگی آنها را طلب می کنند.

 
هیچ یک از ما از زمان قطعی ظهور و قیام حضرت صاحب الزمان(عج) آگاهی ندارد چنانکه هیچ کس را رخصت و اجازه تعیین وقت نداده اند لیکن جمله روایات درباره حوادث آن سال ویژه هشدار می دهند.

سالی که قیام ها، بحرانها و شورشها جهان اسلام را درهم می کوبد. سالی که اگر درک شود نشانه های ظهور مانند دانه های تسبیح یک به یک پیش می روند. از اینجا، ما چاره ای جز جستجو، رصد و انتظار نداریم. چنانکه ضمن پرهیز از تعیین وقت چشم به حوادث و وقایعی داریم که روایات درباره آنها خبر داده اند. کسی چه می داند شاید ما هم در جمع کسانی باشیم که آن سال موعود و وقایعش را درک می کنند.

یکی از حوادثی که روایات وقوع آن را در آسمان خبر داده اند خسوف یا همان ماه گرفتگی است. آن هم ماه گرفتگی در شب بدر از ماه رجب. البته پیش از این هم در ماه رجب خسوف حادث شده است.

در روایتی از قول امام ششم(ع) آمده است که از ایشان پرسیدند:
یابن رسول الله! فدایتان شوم. نشانه ای از خروج و قیام حضرت مهدی(عج) به من مرحمت کنید. حضرت فرمودند:
ام سعید! وقتی ماه در شب بدر ماه رجب گرفته شود و خسوف رخ دهد، مردی پس از آن خروج کند و به دنبال آن حضرت مهدی(عج) قیام خواهند کرد.1

بنا به تکلیف و البته امید و انتظارمان این خبر را ذکر می کنیم.
ای کاش این خسوف و این ماه، همان ماه گرفتگی در ماه رجب آنهم در شب بدر [به افق عربستان] باشد.
آرزو بر منتظران مضطر و امیدوار عیب نیست.
ای کاش به آرزوی دلمان برسیم.
 
پی نوشت:
1. دلائل الامامة، ص 259؛ بیان الائمه، علیهم السلام، ج2، ص695  به نقل از شش ماه پایانی، مجتبی الساده ترجمه محمود مطهری نیا
 

موضوعات مرتبط: مهدویت، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, ] [ 10:41 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 25 خرداد 1390برچسب:, ] [ 13:43 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 

روز سیزدهم
اول روز از ایام البیض است و ثواب بسیارى براى روزه این روز و دو روز بعد وارد شده و اگر كسى قصد انجام  اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد و در این روز بنا بر قول مشهور بعد از سى سال از عام الفیل ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السلام در میان كعبه مُعَظَّمه واقع شده است .

 


موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، ولادت معصومین، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 24 خرداد 1390برچسب:, ] [ 21:49 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 

 دوازدهم ماه رجب:
1. مرگ معاویه
در این روز در سال 60 ه معاویة بن ابی سفیان لعنة الله علیه در سن 78 سالگی در شام به درکات جهنم شتافت. روز شادی اهل ایمان و حزن و اندوه اهل کفر و طغیان است. و روزه این روز به جهت شکر الهی بر هلاکت معاویه مستحب است.1

 


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 24 خرداد 1390برچسب:, ] [ 21:48 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

رسول خدا (ص) فرمودند:

شبی که من در آسمان سیر داده شدم ؛ خداوند جلیل این آیه را برای من نازل کرد :

 ایمان آورد رسول ما ؛ به آن چه که از طرف پروردگارش برایش نازل شده .... گفتم : و مومنان هم . فرمود : راست گفتی ای محمد ؛ چه کسی را در امتت ؛ به جای خود جانشین قرار داده ای ؟ گفتم : بهترینشان را . فرمود : آیا علی فرزند ابو طالب را ؟ گفتم : آری ؛ ای خدای من ؛ فرمود :

یا محمد ؛ به درستی که من از زمین اطلاع حاصل نمودم و آنگاه تو را برگزیدم ؛ و پیامبرت قرار دادم ؛ و برای اسمی از نام خودم مشتق کردم ؛ پس من محمودم و تو محمد؛ آنگاه دوباره اطلاع حاصل نمودم و علی را انتخاب کردم و او را وصی ات و خلیفه ات و شوهر دخترت و پدر فرزندانت قرار دادم ؛ و اسمی از نام های خودم برایش مشتق نمودم ؛ پس من اعلایم و او علی است ؛ و فاطمه و حسن و حسین را از نور شما دو قرار دادم ؛ آنگاه ولایتتان را بر اهل زمین و آسمانها عرضه نمودم ؛ پس هر کس که آن را قبول کند ؛ او در نزد من از مومنین است و هرکس که  انکارش  کند ؛ در نزد من از کافراین است .

یا محمد ؛ به درستی که اگر بنده ای ؛ عبادتم کند ؛ آن اندازه که منقطع شود و مانند یک چوب خشک شود ؛ آنگاه با حال انکار ولایت آنها به نزد من بیاید ؛ او را نمی بخشم ؛ تا به ولایت شما اقرار کند.

 ای محمد ؛ آیا دوست می داری آنها را ببینی ؟ گفتم : آری ، پس فرمود: سرت را بلند کن ؛ پس سرم را بلند کردم ؛ ناگاه با نورهای علی و فاطمه و حسن و حسین و علی پسر حسین و محمد پسر علی و جعفر پسر محمد و موسی پسر جعفر و علی پسر موسی و محمد پسر علی و علی پسر محمد و حسن پسر علی و مهدی در شبکه و گسترده ای از نور ؛ ایستاده نماز می خواندند و مهدی در وسط آنها بود ؛ مانند کوکبی دری .

ای محمد ؛ اینها حجت ها هستند و او (مهدی)؛ خونخواهی کننده از عترت توست . به عزت و جلالم سوگند که او حجت واجب اولای من است و انتقام گیرنده از دشمنان .

 نویسنده : دلالت این حدیث شریف بر مقصود ؛ از اثبات امامت دوازده گانه (ع) از همه احادیث واضح تر و از تصریح به بیان دلالت بی نیاز می باشد .
 


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 21 خرداد 1390برچسب:, ] [ 22:36 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

جن ها

انواع جن‌ها بر اساس كاري كه مي كنند نزد مردم مشهورند. ( نقل از كتاب روح و جن نوشته محمد حسين پور محمد)


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 21 خرداد 1390برچسب:, ] [ 22:30 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

برخي زنان در کنار همسران خود دروضعیتی دیده میشوند که ظاهر آنان به هیچ عنوان نه با غیرت دینی یک مرد شیعه قابل جمع است ونه حتی با تعصباتی که انتظار مشاهده آن در یک رفتار مردانه وجود دارد.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 19 خرداد 1390برچسب:, ] [ 10:39 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

لیلة الرغائب چگونه شبی است؟

لیلة الرغائب چگونه شبی است

"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.

اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امكان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

امید آن است كه در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

" التماس دعا"

برگرفته از مفاتیح الجنان


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 19 خرداد 1390برچسب:, ] [ 6:50 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 18 خرداد 1390برچسب:, ] [ 9:58 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
آيا تشيع مكتبي ايراني است
 
اشاره:آيت‌الله سبحاني در اين نوشتار به شبهات مطرح شده در خصوص ايراني بودن مكتب تشيع مستدل و محكم پاسخ گفتند.

بر اساس يافته‌ها و ادله قطعي تشيع در عصررسول خدا‌(ص) هستي پذيرفته و بذر آن به وسيله خود پيامبر‌(ص) افشانده شده است و گروهي در زمان پيامبر(ص) و پس از رحلت وي، به نام شيعه علي‌(ص) شناخته مي‌شدند و همگي اين گروه، از تبار عرب عدناني يا قحطاني بودند.

*نظر مستشرقان

ولي برخي از مستشرقان، غافل از ريشه‌هاي تشيع، آن را زاييده فكر ايرانيان دانسته و مي‌گويند: در جامعه ايراني شاهان سلطنت مي‌كردند و سلطنت آنان موروثي بود، ايرانيان نيز پس از ورود به اسلام، اصل خود را در مورد اسلام پياده كرده و علي و فرزندان او را وارث پيامبر دانستند، بر اين اساس، هر امامي، وارث امام پيشين بوده و از اين طريق اصل وراثت حكومت را محفوظ نگاه داشتند.

*رد نظريه مستشرقان

اين انديشه به قدري نارسا و بي‌پايه است كه اصلا نبايد آن را جزو فرضيه‌ها شمرد.

اولا در امت‌هاي گذشته كه نبوت بالاترين مقام ديني است، به ظاهر موروثي بود، چنان كه قرآن مي‌فرمايد:« أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آَتَيْنَا آَلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآَتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا»[۱]

يا اين كه نسبت به پيامبر‌(ص) و خاندانش بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مي‌ورزند، ما به خاندان ابراهيم كتاب و حكمت داديم و حكومت عظيمي در اختيار آنان نهاديم.

آنگاه كه ابراهيم به مقام امامت رسيد، از خدا خواست امامت را در ذريه او نيز قرار دهد، خدا نيز با درخواست او موافقت كرد اما مشروط بر اين كه در ميان فرزندان صالح و عادل او قرار گيرد چنان كه مي‌فرمايد:

« وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»[۲]

«خدا گفت: من تو را پيشواي مردم مي‌سازم ابراهيم عرض كرد : از دودمانم نيز اماماني قرار بده فرمود: عهد و پيمان من به ستمكاران نمي‌رسد.

اوصياي تمام پيامبران، از همان دودمان بودند و نه غير آن، حتي در جامعه عرب كه بت‌پرست بودند، آنچنان نبود كه با مرگ شيخ قبيله شيرازه قدرت پاشيده شود و فرد بيگانه‌اي جاي او را بگيرد، بنابراين موروثي بودن رهبري از ويژگي‌هاي ايرانيان نبود، بلكه اين اصل در جوامع ديگر نيز به نوعي حاكم بوده و اگر موروثي بودن حكومت، سبب گرايش ايرانيان به تشيع گردد، بايد سبب گرايش ديگر جوامع نيز بشود، زيرا اين اصل در چشم‌انداز تمام مردم آن زمان قرار داشت.

ثانيا، همان‌طوري كه گفته شد، تشيع در مدينه متولد شد و در زمان رسول خدا(ص) پيش رفت و اين؛ پيش از آن بود كه ايرانيان به اسلام مشرف شوند.

اميرمومنان(ع) آنگاه كه به منصب خلافت ظاهري رسيد، سه نبرد سنگين با پيمان شكنان و ستمكاران و خوارج داشت و لشكر او را عمدتا عرب‌هاي اصيل يمني و حجازي تشكيل مي‌دادند، تاريخ مي‌گويد: ستون فقرات ارتش علي را گروهي از قريش و گروه ديگري از اوس و خزرج و قبائلي از يمن مانند: «مذحج»،« همدان»، «طي»، «كنده»، «تميم» و «مضر» تشكيل مي‌دادند، سران و فرماندهان سپاه او همگان عرب اصيل بودند، مانند: عمار ياسر، هاشم مرقال، مالك اشتر، صعصعة بن صوحان و برادر او زيد بن صوحان و... امام علي(ع) با همين ارتش عربي، پيمان‌شكنان ستمكاران و خوارج را سركوب كرد، هرگز ايرانيان در ارتش علي(ع) حضور چشمگيري نداشتند از اين گذشته، تشيع را تنها ايرانيان نپذيرفته‌اند، بلكه جمع عظيمي از عرب پذيراي آن شدند.

*شهادت برخي از خاورشناسان بر ضد اين انديشه

اگر خاورشناسي مانند «دوزي» انديشه ايراني بودن تشيع را مطرح مي‌كند، ولي در اين ميان بسياري از خاورشناسان، تشيع را كاملا عربي دانسته و فرضيه ايراني بودن را بي‌پايه دانسته‌اند، خاورشناس معروف آلماني به نام «ولهاوزن» مي‌گويد: همه ملت عراق، در عصر معاويه خصوصا اهل كوفه، شيعه بودند، بلكه قبايل و روساي آن‌ها نيز بر اين عقيده مي‌زيستند.[۳]

خاورشناس ديگري به نام «گولدزيهر» مي‌گويد: يكي از خطاها اين است كه تشيع را مولود افكار ايراني بدانيم، اين نوع انديشه بر اساس فهم نادرست از تاريخ رويدادهاست در حالي كه حركت‌هاي علوي همه و همه در سرزمين عربي بوده است.[۴]

خاورشناس سومي به نام «آدام متز» مي‌نويسند: هرگز مذهب شيعه عكس‌العمل كار ايرانيان در برابر تسلط اسلام بر آنان نبود، زيرا جزيرةالعرب به جز شهرهاي بزرگ مانند مكه، صنعا، عمان و هجر و صعده از شيعه موج مي‌زد، و در همان زمان اكثريت ملت ايران را جز مردم قم، اهل تسنن تشكيل مي‌دادند، حتي مردم اصفهان، درباره معاويه راه غلو در پيش گرفتند كه برخي از آنان او را «نبي مرسل» مي‌پنداشتند.[۵]

اين افراد كه بيش از «دوزي» درباره تاريخ اسلام دقت كرده‌اند، انديشه ايراني بودن تشيع را به كلي رد كرده و هرگز تشيع را وامدار ايرانيان ندانسته‌اند، هر چند بعدها ايرانيان نسبت به آن علاقه بيشتري اظهار كردند خوشبختانه دو نويسنده مصري نيز به اين حقيقت اعتراف كرده‌اند كه اينك از آنان ياد مي‌كنيم:

احمد امين مصري كه رابطه درستي با تشيع ندارد مي‌گويد: پيروي از علي(ع) پيش از ورود ايرانيان به اسلام، آغاز شد، ولي بعدها تشيع به وسيله عناصري ايراني، رنگ جديدي به خود گرفت.[۶]

سخن نخست احمد امين، سخن پابرجايي است، اما سخن ديگرش كاملا بي‌اساس است، زيرا تشيع يك معني بيش ندارد و آن پذيرش نسخه اصيل اسلام و پيروي از تمام تعليمات حضرت رسول ا كرم(ص) است.

شيخ محمد ابوزهره مي‌گويد: ايرانيان، تشيع را از عرب آموختند و تشيع پديده‌اي ايراني نيست، گروهي از علماي اسلام كه پيرو اهل‌بيت(ع) بودند، از ظلم و ستم اموي‌ها و عباسي‌ها به فارس و خراسان هجرت كرده و تشيع در اين سرزمين‌ها پيش از سقوط اموي‌ها به ويژه پس از پناهنده شدن پيروان زيدبن علي‌(ع) به ايران منتشر گشت.[۷]

چگونه مي‌توان گفت: تشيع ساخته و پرداخته ايراني‌هاست، در حالي كه بزرگان اهل‌سنت در قرون اول هجري برخاسته از ايران هستند مانند بخاري، مسلم، ترمذي، نسائي، ابن ماجه، حاكم نيشابوري و بيهقي. همچنين كساني كه پس از اين طبقه آمده‌اند.

اصولا روزي كه ايرانيان اسلام را پذيرفتند آن را با صبغه تسنن قبول كردند و قرن‌ها بر همان عقيده پا برجا بودند و شيعه را جز جمعيت‌هاي كوچك پراكنده در گوشه و كنار ايران تشكيل نمي‌داد.

اصولا بذر تشيع در ايران با مهاجرت عرب‌هاي اشعري يمني به قم و كاشان، افشانده شد آن هم در اواخر قرن اول، در حالي كه اسلام در سال ۱۷ هجري وارد ايران شد و پس از گذشت سال‌ها جست و گريخته شيعيان در ايران ظهور كردند.

نتيجه اين تشيع، در منطقه عربي پا به عرصه نهاده و با همين صبغه اسلامي عرضه شده و هيچ رنگ و بويي جز اسلام نداشت.

*ورّاثي بودن خلافت

در آغاز بحث يادآور شديم كه وراثي بودن، امامت دستاويزي براي برخي از مستشرقان شده كه بگويند تشيع رنگ ايراني دارد، در حالي كه خلافت سني نيز پس از قتل عثمان تا قرن هفتم رنگ ورّاثي داشت و پس از درگذشت معاويه دوم خلافت به ال‌مروان رسيد و تا سال ۱۳۲ به صورت وراثي دست به دست مي‌گشت، پس از روي كار آمدن عباسيان نيز خلافت موروثي گشت و تا سال ۶۵۶ كه به وسيله هلاكو منقرض گشت، همچنان با وراثت انتقال مي‌يافت، خلافت عثماني‌ها نيز از قرن نهم تا انقراض، حالت موروثي داشت.

بنابراين، نبايد موروثي بودن امامت، نشانه ايراني بودن تشيع باشد، اگر شيعيان امامت را در فرزندان علي(ع) منحصر مي‌دانند به خاطر نصوص نبوي بود كه در گذشته يادآور شديم و حالت وراثتي به معناي اصطلاحي نداشت.

گاهي با وجود فرزند بزرگ‌تر، امام منصوص، فرزند كوچك‌تر بود پس از درگذشت امام صادق(ع) عبدالله افطح فرزند بزرگ‌تر امام صادق(ع) بود، ولي امامت از آن موسي‌بن‌جعفر(ع) فرزند كوچك‌تر او شد.

*بررسي جغرافيايي انساني ايران پس از اسلام

كساني كه فكر مي‌كنند، تشيع ساخته و پرداخته ايرانيان است، از تاريخ مذهبي ايران تا آغاز قرن دهم نا آگاهند اصولا قبل از روي كار آمدن صفويان (۹۰۵) جز شهرهاي ري و قم و كاشان و سبزوار، نقطه خاصي به نام مركز تشيع نبود، در حالي كه ديگر شهرها همه از تسنن موج مي‌زد، فقط از آغاز قرن دهم، تشيع رواج و گسترش بيشتري يافت، اينك ما جغرافياي انساني و سياسي شهرهاي ايران را از كتاب «احسن التقاسيم» نگارش مقدسي ذكر مي‌كنيم، مقدسي اين كتاب را در سال ۳۷۵ نوشته است او مي‌گويد.

سرزمين خراسان از آن معتزله و شيعه ولي غلبه از آن اصحاب ابوحنيفه است، الا در نقطه «شاش» كه همگي شافعي مذهبند، و اقليم «رحاب»[۸] مذهب درستي دارند، ولي اهل حديث حنبلي هستند، غالب مردم اربيل حنفي و همچنين مناطق كوهستاني غرب ايران چنين هستند، اما در ري مذاهب مختلفي است و غلبه با حنفيان است و در عين حال چنين هستند، اما در ري مذاهب مختلفي است و غلبه با حنفيان است و در عين حال حنبلي‌ها نيز فراوان هستند قمي‌ها شيعه و مردم «دينور» پيرو سفيان ثوري هستند و در اقليم خوزستان مذاهب مختلفي هست، بيشتر مردم اهواز و رامهرمز و دورق، حنبلي مذهبند و نيمي از مردم اهواز شيعه‌اند و در عين حال، حنفي و مالكي فراوان است.

بيشتر مردم سرزمين فارس اصحاب حديث و پيروان معاويه‌اند بيشتر مردم كرمان شافعي مذهب و در منطقه سند، اصحاب حديث نيز فراوان به چشم مي‌خورد، مردم «مُلتان»[۹] شيعه‌اند و در اذان «حي علي خير العمل» مي‌گويند و جملات اقامه را تكرار مي‌كنند، ولي در روستاهاي آن فقهاي حنفي فراوانند[۱۰].

*ابن بَطُوطه جهانگرد معروف مي‌نويسد:

پادشاه عراق، خدابنده بود و يك فقيه رافضي به نام « ابن مطهّر» ]علامه حلي[ با او رابطه دوستي پيدا كرد و او اسلام آورد و به دنبال او ارتش مغول نيز اسلام پذيرفتند. اين عالم رافضي مذهب، تشيع را در نظر او آراست از اين جهت خدابنده، مردم را به پيروي از مذاهب شيعه دعوت كرد. گروهي از شهرها فرمان خدابنده را پذيرفتند، ولي مردم بغداد، در برابر « درب ازج» گرد آمدند و گفتند: « لا سمعاً و لا طاعة» و خطيبي را كه پيام شاه را مي‌خواند، تهديد كردند. عين همين برنامه را مردم شيراز و اصفهان انجام دادند[۱۱].

قاضي عياض در پيشگفتار كتاب « ترتيب المدارك» درباره انتشار مذهب مالكي مي‌نويسد:

مذهب امام مالك به خراسان و ماوراي عراق از طريق يحيي بن يحيي تميمي و برخي ديگر راه يافت و ساليان درازي، اماماني به مذهب مالكي در آن جا فتوا مي‌دادند. آن‌گاه در قزوين و در نقاط كوهستاني ايران مانند همدان و كرمانشاهان نفوذ كرد و در عين حال برخي از اين شهرها مذهب ابوحنيفه و شافعي چيرگي داشت.[۱۲]

*«بروكلمان» خاورشناس مشهور اروپايي مي‌نويسد:

آنگاه كه شاه اسماعيل صفوي بر تبريز دست يافت، اين شهر سيصد هزار نفر جمعيت داشت كه يك سوم آن را شيعه و دو سوم آن را سني تشكيل مي‌داد.[۱۳]

اين كلمات كه خلاصه آن را از محققان تاريخ نقل كرديم، حاكي از آن است كه مذهب حاكم بر ايرانيان به صورت كلي، تا اواخر قرن دهم، تسنن بوده و از دوران صفويه به بعد، مذهب شيعه گسترش يافت.

*ابن اثير در «الكامل في‌التاريخ» مي‌نويسد:

سلطان محمود بر خلاف روش پدر، بارگاه حضرت علي‌بن‌موسي‌الرضا‌(ع) را تعمير كرد در حالي كه پدر او آن را ويران كرده بود و مردم طوس هر كس را كه به زيارت آن حضرت مي‌رفت، اذيت مي‌كردند علت اين كه او راه خلاف پدر را در پيش گرفت، آن بود كه امير مومنان علي‌(ع) را در خواب ديد كه به او مي‌گويد: تا كي اين جريان به همين حالت، خواهد ماند؟ او در عالم رويا فهميد كه مولا از ويراني بارگاه فرزندش ناراحت است.[۱۴]

مامون عباسي تصميم گرفت كتابي درباره زشتي‌هاي معاويه بنويسد ولي يحيي‌بن اكثم قاضي القضاة، وي را از نوشتن اين كتاب، بازداشت و گفت: مردم خراسان، تاب شنيدن اين مطالب را در باره خليفه خود ندارند.[۱۵]

از اين بيان نتيجه مي‌گيريم كه اين فرضيه نيز مانند دو فرضيه پيشين، اساس دوستي نداشته و گرايش ايرانيان به تشيع، قرن‌ها پس از انتشار آن در حجاز و عراق بوده است. َ

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 17 خرداد 1390برچسب:, ] [ 12:48 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 16 خرداد 1390برچسب:, ] [ 18:31 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
حجت الاسلام رهبر:
در خیابان ها اوضاع واقعا شرم آور است!
به عفاف و حجاب می رسند، می گویند بودجه نداریم
رئیس فراکسیون روحانیون مجلس خاطرنشان کرد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی سال‌هاست که روی میز است و دستگاه اجرایی کاری نمی کند. قانون ساماندهی مد و لباس کرا ه در مجلس هفتم قانون شد، اجرا نمی کنند و می گویند: بودجه نداریم.
بنابراین گزارش حجت الاسلام محمد تقی رهبر در گفت وگو با تابناک درباره انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت گفت: اشکال کار این است که مسئولین فرهنگی، معمولا چندشغله اند و نمی توانند افکار خود را متمرکز کنند. مهندسی فرهنگی چگونه باید تدوین شود؟ جوانان تا چه اندازه آگاهی دارند؟ برای فردا چه فکری داریم؟ برای دانشگاه ها چه فکری کرده ایم؟ در بحث عفاف و حجاب چه کاری انجام شده است؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آغاز به کار این دولت اصولگرا، بر سر این موضوع با دولت مشکل داشته ایم، از همان روزی که گفتند مشکلمان موی دختران نیست و جلوی نیروی انتظامی را گرفتند. شش سال است این حرف‌ها را می زنیم. در جامعه فرهنگ بی بند و باری رواج یافته و در فیلم‌ها و جشنواره ها به گونه ای شده است که مردم می گویند چرا می گویید صهیونیستها بد هستند؟!

وی ادامه داد: در حوزه فیلم، هنر، تئاتر و دانشگاه در زمینه عفاف و حجاب و فرهنگ سازی چه کار کرده اند؟ تأکید دارند که بودجه گذاشته‌اند؛ بودجه سرمایه ملت است، چه فکر و اندیشه ای گذاشته اید؟ چه طرح نظارتی‌ داشته اید؟ حاکمیت مسئول امر به معروف و نهی از منکر است، ولی شماها چه کرده اید؟ آیا این وضعیت دانشگاه اسلامی است؟ این بی بندو باری ها و... نمی گوییم هم اینگونه اند اما حتی یک مورد هم نباید داشته باشیم.

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس خاطرنشان کرد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی سال‌هاست که روی میز است و دستگاه اجرایی کاری نمی کند. قانون ساماندهی مد و لباس کرا ه در مجلس هفتم قانون شد، اجرا نمی کنند و می گویند: بودجه نداریم.

چرا برای مراسم کیش و جشن ایرانیان پول دارید؟ چرا برای رشوه هایی که به این و آن برای انتخابات آینده می دهند، پول دارید، ولی به محض آنکه به عفاف و حجاب می رسید، می گویید بودجه نداریم؟ این یعنی چه؟ یعنی اهتمام نیست، برنامه و تدبیر نیست. در خیابان ها اوضاع واقعا شرم آور است.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در اواخر دولت خاتمی به امر رهبری تدوین شد. پس از آن انتظار بود که در این دولت اجرا شود، ولی از آن زمان در دست این ها مانده است. رهبر انقلاب نیز به اجرای آن تأکید داشتند؛ اما حرف ایشان را این گونه روی زمین گذاشته اند.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه گفت: می گویند کدام دولت به اندازه این دولت به بخش فرهنگی خدمت کرده است؛ شاید از نظر بودجه حرکت‌هایی شده است، اما تنها بودجه نیست. امور فرهنگی تدبیر، برنامه، مدیریت، جدیت و دلسوزی می خواهد تا این نسل را برای آینده بپرورانیم و میراث اسلام و انقلاب را به آنها بسپاریم.

موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:, ] [ 9:55 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
وضعیت حجاب این گونه باشد، عذاب الهی نازل می شود
هشدار جدی حضرت آیت الله علوی گرگانی
 
اگر وضعیت حجاب همین طور پیش برود، عذاب الهی نازل می شود و اگر الآن عذابی نیست به خاطر استغفار امت و حضور بسیاری از بزرگان دین و فرصت دادن خدای متعال است.
آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولین نیروی هوا و فضا سپاه شرکت کننده در دوره‌های عقیدتی « تربیت و تعالی» در قم، با اشاره به آیاتی از قرآن، اظهار داشتند: در نظامی زندگی می‌کنیم که از همه نظام‌های موجود در دنیا برتر و بهتر است، با این حال عده‌ای با پوشش‌های نابسامان خود این ارزش‌ها را از بین می‌برند.

ایشان افزود: ارتباط‌های دختران و پسران یکی از معضلاتی است که جامعه با آن روبرواست، مسئولین امر کجای این قضیه هستند؛ چرا کاری برای وضع موجود نمی‌کنند؟!

*مسئولین چرا برای حجاب کاری نمی کنند؟!

حضرت آیت الله علوی گرگانی، وضعیت حجاب در جامعه را عذاب آور دانسته و گفتند: مسئولین امر کجای این قضیه هستند؛ چرا کاری برای وضع موجود نمی‌کنند؟!

ایشان با اشاره به عذاب قوم نمرود توسط پشه‌ها، خاطرنشان ساختند: وقتی خدای متعال می‌فرماید اگر عذابی را برای امتی نازل کند هیچ کس نمی‌تواند جلو ی آن را بگیرد، « اذا ارادالله بقوم سوء» می‌تواند این کار را بکند، همچنان که برای قوم نمرود این کار را کردند، و با پشه، نمرود و دار دسته‌اش را از بین بردند.

*غیرت ها کم شده است!

معظم له یادآور شدند: متاسفانه امروز عفت و حجاب از جامعه برچیده شده؛ غیرت ها کم شده است و از کنار این همه گناه با مسامحه می گذریم!

حضرت آیت الله علوی گرگانی افزودند: مردم با این همه گناه و فراموش کردن امر به معروف و نهی از منکر دچار بدبختی و ضلالت خواهند شد.

برچسب‌ها:
[ سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:, ] [ 9:48 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
هتک حرمت قبور شهدا و مسلمین در قزوین!+عکس
چه کسی پاسخگوست؟

 
هیچ کس نمی دانست چه کار می توان کرد، یکی به مجلس زنگ زد، یکی به صدا وسیما، یکی استانداری، یکی فرمانداری...در همین اثنا عوامل تخریب قبور صحنه را ترک کرده و به اتاق گوشه صحن پناه بردند...

موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, ] [ 14:54 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
واكنش قائم مقام حوزه به ادعای ظهور صغری

 
منشأ و خواستگاه این جریان‌های انحرافی، دخالت دادن سلایق شخصی، اعتقاد به تئوری اسلام منهای روحانیت و اعتقاد به عدم كارآیی روحانیت است.
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه تأكید كرد: ادعای جریان انحرافی مبنی بر حضور در دوران "ظهور صغری " یك مغالطه است و این اظهارات به دلیل فاصله گرفتن آنها از اسلام فقاهتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با فارس به علل پیدایش تفكر جریان انحرافی اشاره كرد و اظهار داشت: منشأ و خواستگاه این جریان‌های انحرافی، دخالت دادن سلایق شخصی، اعتقاد به تئوری اسلام منهای روحانیت و اعتقاد به عدم كارآیی روحانیت است.

وی ادامه داد: این جریان به جای توجه به ولایت‌فقیه كه برخاسته از روحانیت اصیل و اسلام فقاهتی است، سلایق و نظرهای شخصی خود را حاكم كرده و تئوری‌های وارداتی را مدنظر قرار می‌دهد، از این‌رو به‌تدریج فاصله گرفتن‌ و انحراف آنها آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینكه نتیجه فاصله گرفتن‌ از ولایت‌فقیه و روحانیت اصیل، تلاش برای تثبیت و كسب قدرت، جایز شمردن رانت‌خواری و استفاده از ابزارهای نادرست از طرق نامشروع برای رسیدن به اهداف است، تصریح كرد: این افراد از پیشگویی برای اطلاع از آینده استفاده می‌كنند تا به‌زعم خود با دست پر با قضایا مواجه شوند.

رئیس مركز مدیریت حوزه عملیه خواهران افزود: استفاده از پول برای خریدن رأی افراد جهت اثرگذاری بر انتخابات آینده، استفاده از رانت‌های اقتصادی با واگذاری و تخصیص امتیازهایی كه مشروع نیست، نشان می‌دهد این جریان درصدد گسترش دایره قدرت خود است.

وی خاطرنشان كرد: انجام این اقدامات توسط جریان انحرافی ناشی از ابتلا آنها به هوای نفس، دوری از جریان روحانیت اصیل و انقلابی یعنی اسلام فقاهتی و نیز اعتقاد به اسلام منهای روحانیت است.

حجت‌الاسلام جمشیدی با تأكید بر اینكه مرجعیت شیعه و ولایت‌فقیه سمبل روحانیت اصیل اسلام است، اظهار داشت: در حال حاضر افتخار ما وجود یك مرجع تقلید، رهبر عادل و ولی‌فقیه در رأس نظام است.

* رگه‌هایی از ارتباط با بیگانه در جریان انحرافی وجود دارد

وی با اشاره به اینكه عملكرد فتنه‌گران ۸۸ و جریانات منحرف از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نتیجه فاصله گرفتن آنها از ولایت بوده و این مسئله از زوایه‌‌گیری كوچك آغاز شده و در ادامه مسیر شدت یافته است، یادآور شد: استكبار جهانی و هم‌پیمانان آنها یعنی انگلیس و اسرائیل كه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی هستند، از طراحی توطئه علیه كشور غافل نیستند.

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: استكبار از هر شیوه‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌كند، همان‌طور كه در رابطه با تلاش وسیع آمریكا در این زمینه، ۳۰ جاسوس توسط وزارت اطلاعات كشف شد لذا بخشی از مسیر جریان‌های انحرافی را باید ناشی از تلاش بیگانگان دانست.

وی گفت: رگه‌هایی از ارتباط با بیگانه در جریان انحرافی وجود دارد كه یا ناشی از ساده‌اندیشی آنها است یا اهداف مغرضانه، بنابراین مسئولان اطلاعاتی نیز به این موضوع اشاره كرده‌اند.

* جریان انحرافی در حال تهی كردن انقلاب از اسلام است

حجت‌الاسلام جمشیدی در خصوص اهداف و مقاصد سیاسی جریان انحرافی، اضافه كرد: این جریان درصدد است به زعم خود اسلام را در جامعه پیاده كند اما حقیقتأ اینگونه نیست و در واقع آنها در حال تهی كردن انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی از اسلام هستند.

* جریان انحرافی ولایت‌فقیه را تئوری فرمایشی می‌داند

وی با بیان اینكه از نظر جریان انحرافی ولایت‌فقیه تئوری فرمایشی و مقام ناظر در جمهوری اسلامی است، تأكید كرد: افراد منتسب به این تفكر در صدد جا انداختن افكار خود از طریق ابزارهای قدرت هستند تا از این طریق انقلاب اسلامی از قالب‌های اصلی تهی و دچار قالب‌های سلیقه‌ای شود.

وی با اشاره به اینكه جریان انحرافی تفكرات خود را از تفكرات بیرونی گرفته است، متذكر شد: آنها در برهه‌ای تأكید بسیاری بر مكتب ایرانی، مردم اسرائیل و ملی‌گرایی داشتند و این اقدام آنها به معنای مقابله با روح انقلاب اسلامی است.

* جریان انحرافی همواره برای حضور خود در جامعه سازماندهی جدید انجام می‌دهد

قائم‌مقام مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینكه جریان انحرافی همواره از عناوین دوپهلو در اظهارات خود استفاده می‌كند، گفت: آنها در هرجا كه توانستند نفوذ كنند، از عناوینی خاص استفاده كرده و سپس با مشاهده مخالفت‌ها و مقاومت‌ها در برابر آن با تفسیری مجدد فضا را تلطیف و مخاطبان را آرام كرده‌اند، هرچند این تفسیر هم مشكل دیگری به‌وجود آورد.

وی با تأكید بر اینكه جریان انحرافی همواره خود را با شرایط جامعه وفق داده و سازماندهی جدید می‌كند، خاطرنشان كرد: ریشه این تفكر انحرافی جدید نیست چرا‌كه در صد سال اخیر جریان روشنفكر و متجدد‌گرا به جز روشنفكری دینی همواره مسیر اسلام منهای روحانیت را دنبال كرده و روشنفكری غیردینی نیز مسیر تفكرات لائیك و غیردینی را پیموده است.

حجت‌الاسلام جمشیدی افزود: تفكر روشنفكری دینی و روشنفكری غیردینی یعنی اسلام منهای روحانیت و اندیشه لائیك در جریان انحرافی وجود دارد.

* ادعای جریان انحرافی مبنی بر حضور در دوران "ظهور صغری " یك مغالطه است

وی ادامه داد: ادعای جریان انحرافی مبنی بر حضور در دوران "ظهور صغری " یك مغالطه است و این اظهارات به دلیل فاصله گرفتن آنها از اسلام فقاهتی است.

حجت‌الاسلام جمشیدی با بیان اینكه بر طبق روایات قطعی دین كسانی كه توقیت كرده و در واقع زمان ظهور را مشخص ‌كنند دروغگو هستند، افزود: اهل بیت (ع) فرموده‌اند كه اگر افرادی برای ظهور وقت تعیین كنند بدعت‌گزار بوده و باید آنها را به دروغگویی متهم كرد.

وی اظهار داشت: ادعای انتساب به اهل بیت (ع) و به خصوص حضرت مهدی (عج) غیر از طرق شرعی كه معصومین (ع) برای عصر غیبت مشخص كرده‌اند و آن مراجعه به فقها است، انحراف محسوب می‌شود.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از امام حسن عسگری (ع) و توقیع امام زمان (عج) در خصوص مراجعه به فقها در عصر غیبت، یادآور شد: این دو بزرگوار در این خصوص یك تعبیر دارند؛ حضرت امام حسن عسگری می‌فرمایند "از میان فقها از كسانی تبعیت كنید كه از نفس خویش صیانت می‌كنند، حافظ دین خدا هستند، مخالف هوا و هوس بوده و مطیع محض اوامر الهی هستند " بنابراین عموم مردم باید از این شخص تبعیت كنند.

وی ادامه داد: در توقیع امام زمان (عج) نیز ایشان فرموده‌اند "در حوادث واقعه به راویان احادیث ما مراجعه كنید. آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم "، از این‌رو منظور از راوی حدیث، راوی با درایت و فقها هستند، برهمین اساس این روایت به خوبی پاسخ اظهارات جریان انحرافی را می‌دهد.

حجت‌الاسلام جمشیدی تأكید كرد: مردم در عصر غیبت طبق فرمایش امام زمان (عج) مكلف هستند به فقهای عظام تقلید مراجعه كنند و آنها را برای خود حجت بدانند لذا با پیمودن مسیری غیر از این به پاسخی نخواهند رسید، هرچند فقها نیز باید بر اساس ادله، اصول قطعیه و مبانی علمی مردم را هدایت كنند.

* باید به پیشانی مدعیان "ظهور صغری " اتهام دروغگویی مهر كرد

حجت‌الاسلام جمشیدی عنوان كرد: باید به پیشانی كسانی كه مدعی حضور در دوران ظهور صغری هستند مهر دروغگویی زد.

وی تصریح كرد: كسی كه ادعای مراوده با امام زمان (عج) دارد، همانگونه كه این امر در جریان انحرافی مكرر دیده شده و آنها ادعا می‌كنند خدمت امام مهدی (عج) رسیده و حضرت به آنها فرمایشاتی داشته است، بدعت‌گزار در دین بوده و بر اساس روایات باید متهم به دروغ و تكذیب شود لذا این افراد در روایات معصومین (ع) لعن شده‌اند.

* مردم از مدعیان حضور در دوران " ظهور صغری " دوری كنند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: هر كس كه مدعی "ظهور صغری " و تعیین وقت برای ظهور باشد مردم باید از آنها دوری كنند چراكه ساحت مقدس مهدویت و اخبار مربوط به ایشان بسیار آسمانی‌تر از این است كه افراد جریان انحرافی كه دارای انحراف عملی هستند و با افرادی فاسد و مفسد رفت و آمد دارند، وارد این حوزه شوند.

* كسی كه به رانت‌خواری آلوده است، نباید ادعای مراوده با امام زمان (عج) كند

وی به بازداشت جن‌گیر و رمال جریان انحرافی اشاره كرد و گفت: این فرد از معتمدین جریان انحرافی بوده و آنها از وی كسب خبر می‌كردند لذا كسی كه با یك انسان فاسد مشورت كرده، در تخالط و مراوده با دیگران احكام شرعی را حفظ نكرده، به ظواهر شرعیات نیز پایبند نیست و به اموال حرام و رانت‌خواری آلوده است چطور می‌تواند ادعا كند كه با یك ساحت مقدس مراوده دارد.

حجت‌الاسلام جمشیدی در خاتمه یادآور شد: فقها، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری كه جزو شاخص‌ترین، پاك‌ترین و منزه‌ترین افراد در جامعه اسلامی هستند، ادعای مراوده با ساحت مقدس مهدوی را نداشته و به خود نیز اجاره نمی‌دهند اینگونه ادعا كنند، بنابراین چطور جریان انحرافی كه ظاهر و رفتار آلوده داشته و با افراد فاسد مرتبط است، چنین ادعای بزرگی دارد؟

موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:, ] [ 14:38 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

هاشمی رفسنجانی در سخنان دیروز خود باز هم مانند سخنرانی های چند سال اخیر از دردهای مردم سخن گفت؛ وی همچنین از قانع کردن امام برای پایان دادن به جنگ و این که امام بعد از توضیحات ایشان، مسائل را سریع فهمیده اند (!) مطالبی بیان کرد.


موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 7 خرداد 1390برچسب:, ] [ 13:46 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

حدیث کسا


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 7 خرداد 1390برچسب:, ] [ 13:36 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

تصاویر دلخراش می باشد خواهشمند است در صورت عدم تحمل از نگاه کردن به آن خودداری فرمائید


موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, ] [ 9:36 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
 
 
به روایت تصویر:
تجلیل از برگزیدگان تئاتر دانشگاهي یا شو لباس دانشجویی!!!


موضوعات مرتبط: سیاسی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, ] [ 23:24 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
[ چهار شنبه 4 خرداد 1390برچسب:, ] [ 18:33 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

در شب هر جمعه به علم ائمه عليهم السلام اضافه مى‏گردد

بَابٌ فِي أَنّ الْأَئِمّةَ ع يَزْدَادُونَ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ

1- حَدّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ الْقُمّيّ وَ مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيّ‏ٍ الْكُوفِيّ عَنْ مُوسَى بْنِ سَعْدَانَ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ أَيّوبَ عَنْ أَبِي يَحْيَى الصّنْعَانِيّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ قَالَ لِي يَا أَبَا يَحْيَى إِنّ لَنَا فِي لَيَالِي الْجُمُعَةِ لَشَأْناً مِنَ الشّأْنِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا ذَاكَ الشّأْنُ قَالَ يُؤْذَنُ لِأَرْوَاحِ الْأَنْبِيَاءِ الْمَوْتَى ع وَ أَرْوَاحِ الْأَوْصِيَاءِ الْمَوْتَى وَ رُوحِ الْوَصِيّ الّذِي بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ يُعْرَجُ بِهَا إِلَى السّمَاءِ حَتّى تُوَافِيَ عَرْشَ رَبّهَا فَتَطُوفَ بِهِ أُسْبُوعاً وَ تُصَلّيَ عِنْدَ كُلّ قَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ رَكْعَتَيْنِ ثُمّ تُرَدّ إِلَى الْأَبْدَانِ الّتِي كَانَتْ فِيهَا فَتُصْبِحُ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَوْصِيَاءُ قَدْ مُلِئُوا سُرُوراً وَ يُصْبِحُ الْوَصِيّ الّذِي بَيْنَ ظَهْرَانَيْكُمْ وَ قَدْ زِيدَ فِي عِلْمِهِ مِثْلُ جَمّ الْغَفِيرِ
اصول كافى جلد 1 صفحه: 372 رواية: 1
 
ابا يحيى صنعانى گويد: امام صادق عليه السلام بمن فرمود: اى ابا يحيى براى ما در شبهاى جمعه شأن بزرگى است، عرض كردم قربانت: آن شأن چيست؟ فرمود: بارواح پيغمبران و اوصياء در گذشته و روح وصيى كه درآنجا هفت دور طواف كنند و نزد هر ركنى از اركان عرش دو ركعت نماز گزارند پس بكالبدهاى پيشين خود بر گردند، چون صبح شود، پيغمبران و اوصياء از شادى سرشار باشند و آن وصيى كه در ميان شماست مقدار زيادى بعملش افزوده شده باشد.
 

شرح :
راجع برفتن و برگشتن روح امامى كه زنده و در بين مردم است علامه مجلسى ره توجيهاتى مى‏كند و ميفرمايد: ممكن است مقصود از آن روح در بدن مثالى و يا اصل روح باشد اگر بگوئيم روح در خواب مجسم ميشود و يا مقصود تعلق يافتن ارواح مقدس ايشانست بملاء اعلى و گزاردن نماز بر سبيل استعاره و مجاز است ولى در آخر سخن ميفرمايد و چه خوب ميفرمايدباينگونه مطالب ايمان اجمالى يافتن بهتر و سالم‏تر است.
مقصود مجلسى (ره) اينستكه ما از اين روايت همين قدر ميفهميم كه روح امام كيفيت اين ارتباط را چون خودشان نفرموده‏اند ما نميدانيم، پس ما بهمين مقدار عقيده داريم و بيش از اين چيزى از پيش خود نمى‏گوئيم.


موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 4 خرداد 1390برچسب:, ] [ 18:18 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

انجمن حجتیه چونان یک فرقه گنوسی

 «گنوس»در اصل از واژه یونانی «gnosis» به معنای «دشمن» است. پیروان این آیین گمان داشتند که به حقیقت و کل حقیقت دست یافته‌اند. آن‌ها معتقد بودند که حقایق الهی تنها برای‌شان آشکار شده و این حقیقت در اصل در زمان‌های گذشته به نحوی اسرارآمیز بیان شده است. این مقاله به بررسی آرا و عقاید و تاریخچه انجمن حجتیه به مثابه یک فرقه گنوسی می پردازد.


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 3 خرداد 1390برچسب:, ] [ 18:56 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
مشایی و انجمن حجتیه
حسین الله کرم مواضع حزب الله را در خصوص مسائل جاری کشور توضیح و تبیین نمود.

 حسین الله کرم دربخشی از سخنان خود در خصوص مشایی و تفکرات وی اظهار داشته است:

اینها (مشایی و باند او) معتقدند که دوران ظهور فرا رسیده است و باید به ۴ کشور عربستان، یمن، اردن و مصر نزدیک شویم.
این انحراف مشایی در مقابله با جریان کشورهای محور مقاومت قرار دارد.
انحراف مشایی شکل جدیدی از انجمن حجتیه با نام جدید راه حقیقت می باشد که در ۴ محور قرار دارد. 

۱- معنویت: از طریق عرفانهای کاذب و دروغی می توان به حقیقت رسید و راه حقیقت تنها شرعت نمی باشد.
۲- مهرورزی: پیام قرآن و پیامبر خاتم بر اساس مهرورزی و محبت شکل گرفته است، ما هم باسد آن را ترویج کنیم. طرح مسائلی مثل ما دوست مردم اسراییل هستیم در این راستا قرار دارد.
۳- صلح: جهاد در اندیشه جایی ندارد و واژه صلح باید جایگزین شود. اگر به صلح دعوت کنیم حدود ۵ میلیارد طرفدار داریم در حالی که اگر به جهاد دعوت کنیم حدود ۱ میلیارد یار و طرفدار داریم.
۴- عدالت: ما از مسیر مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم به عدالت نمی رسیم، بلکه بشر باید به سرشت خودش برگردد و این راه عدالت است که از طریق عرفانهای نو ظهور، مهرورزی و صلح به نتیجه می رسد نه از راه جهاد با ظالمین!


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:, ] [ 23:15 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

هنگام تولد فاطمه – سلام الله تعالی علیها - نوری درخشید که تا آن زمان فرشتگان چنان نوری ندیده بودند

امام صادق – علیه السلام - درباره چگونگی ولادت حضرت فاطمه زهرا می­فرماید: چون خدیجه – سلام الله تعالی علیها – با پیامبر – صلّی الله علیه و آله - ازدواج نمود، زنان مکّه او را تحریم اجتماعی کردند. بر آن حضرت وارد نمی­شدند و به او سلام نمی­کردند و به کسی اجازه رفتن به زیارت او را نمی­دادند؛ و خدیجه از این وضع نگران بود.

چون خداوند، فاطمه – سلام الله تعالی علیها - را به او عطا کرد، فاطمه – سلام الله تعالی علیها – در وجودِ رحم با مادر صحبت می­کرد و او را دعوت به صبر    می­نمود و حضرت خدیجه این حالت را از پیامبر پنهان می­داشت تا این­که روزی خدیجه – سلام الله تعالی علیها - غافلگیر شد و او در حالی که با  فاطمه – سلام الله تعالی علیها – سخن می­گفت، پیامبر– صلّی الله علیه و آله - وارد شد و از او سؤال کرد که با چه کسی سخن می­گوید؟ خدیجه – سلام الله تعالی علیها - فرمود: با فرزندی که در شکم دارم. حضرت – صلّی الله علیه و آله - فرمود: اینک این جبرئیل است که به من بشارت می­دهد که این فرزند دختر است و او نسلِ طاهر و با میمنت و برکت است و خداوند، نسل مرا از او به وجود خواهد آورد و در نسل او، امامان و پیشوایان دین در امّت من پدید می­آیند و خداوند آنان را حجّت خود روی زمین قرار خواهد داد.

این وضع هم­چنان ادامه یافت تا زمان وضع حمل رسید. در آن هنگام خدیجه – سلام الله تعالی علیها - به سراغ زنان قریش فرستاد و از آنان خواست که در این ساعات حساس و پُر درد و رنج، به یاری او بیایند و تنهایش نگذارند، اما با پاسخ سرد و دردآلود آنان روبه­رو شد که: تو سخن ما را گوش نکردی و با یتیم ابوطالب که مالی نداشت ازدواج نمودی، ما نیز به کمک تو نخواهیم شتافت.

حضرت خدیجه – سلام الله تعالی علیها - از این سخن زشت، سخت غمگین شد، اما در اعماق دلش نور امیدی درخشید که خداوند او را در این حال، تنها نخواهد گذاشت. لحظات سخت و بحرانیِ وضع حمل آغاز شد. او در محیط خانه بود و زنی که به او کمک کند وجود نداشت، قلب او فشرده­تر می­شد و امواج خروشان بی­مهری­های مردم، روح پاکش را آزار می­داد.

ناگهان برقی در افق روحش درخشید، چشم گشود و چهار زن را نزد خود دید، سخت نگران شد. یکی از آن چهار زن گفت: نترس و غمگین مباش! پروردگار مهربانت، ما را به یاری تو فرستاده است؛ ما خواهران تو هستیم. من ساره­ام و این آسیه که در بهشت رفیق و دوست تو خواهد بود؛ آن دیگری مریم دختر عمران؛ و این چهارمی، کلثوم خواهر موسی، آمده­ایم که در این هنگام یار و یاور تو باشیم.

پس از آن یکی از آنان در جانب راستِ خدیجه نشست و دیگری در جانب چپ و سوّمی در پیش روی او و چهارمی در پشتِ سرش قرار گرفتند. در این هنگام، بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا – سلام الله تعالی علیها - چشم به جهان گشود و نوری از وجود مبارکش ساطع گردید، به طوری که خانه­های مکّه را روشن و شرق و غرب جهان را فرا گرفت و موضعی نماند، مگر آن­که از نور او روشن شد.

سپس ده نفر از حورالعین در حالی که آفتابه و طشتی در دست داشتند وارد شدند و آفتابه­های آنان پُر بود از آب کوثر. آن بانویی که در پیش روی حضرت خدیجه – سلام الله تعالی علیها - نشسته بود فاطمه – سلام الله تعالی علیها - را برداشت و با آب کوثر شست­وشو داد و جامه سفیدی بیرون آورد که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوشبوتر بود و فاطمه – سلام الله تعالی علیها - را در آن جامه پیچید و جامه دیگر را مقنعه او گردانید.

فاطمه – سلام الله تعالی علیها - با زبان فصیح و رسا فرمود:  اشهد ان لا اله الا الله و ان ابي رسول الله سيد الانبيا و ان بعلي سيد الاوصياء و ان ولدي سيد الاسباط. سپس بر هر یک از آن بانوان سلام کرد و هر یک را به نام صدا زد. پس از آن، بانوان اظهار شادی کردند و حوریان بهشتی خندان شدند و اهل بهشت را بشارت دادند به ولادت فاطمه – سلام الله تعالی علیها - و در آسمان نوری درخشید که پیش­ از آن، فرشتگان چنان نوری مشاهده نکرده بودند و به همین جهت آن حضرت را « زهرا » نامیدند.

بحارالانوار، مجلسی، ج 16، ص 80 و ج 43، ص2 .


موضوعات مرتبط: ولادت معصومین، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:, ] [ 19:15 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

در روایات شیعه ذکر شده است که خداوند دوست دارد نعمت خود را بر تن بنده اش ببیند. معنای این روایات این است که خداوند دوست دارد انسان منبع جمال نعمات الهی باشد و شیعیان که آراسته به نعمت ولایت هستند، از وجودشان برکات ولایت متشعشع شود. در حقیقت شیعه باید مجسمه اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله و امام زمان علیه السلام باشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: «کونوا لنا زینتا و لاتکونوا علینا شنیا». شما شیعیان زینت ما اهل بیت باشید، مایه ننگ و عار ما نباشید.
نمایندگان قیصر روم محضر رسول الله صلی الله علیه وآله وارد شدند، درحالیکه دارای سبیلهای بلند بوده و ریش راهم تراشیده بودند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آنان را به حضور نپذیرفته و فرمودند: سبیل هاشان را بتراشید و محاسنشان دیده شود بعد وارد شوند. مفهوم این روایت این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله انتظار دارد مسلمان مجسمه اسلام باشد و هرکس مسلمانی را دید بیاد رسول الله صلی الله علیه وآله بیفتد.

و اما زینت:
شیعه مهدوی از نظر ظاهری، باطنی، رفتار، اخلاق، گفتار، تفکر و… باید زینت امام عصر علیه السلام باشد.

الف- از نظر ظاهری
قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام تذکراتی درباره ظاهر انسان مؤمن داده اند که بدان اشاره می گردد:

۱- راه رفتن متواضعانه
خداوند متعال درباره ویژگیهای مؤمنان و بندگان خاص الهی، اولین ویژگی را راه رفتن متواضعانه ذکر نموده است. «عبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا». بندگان خاص خدا کسانی هستند که با تواضع راه می روند. در جایی دیگر خدای متعال می فرماید: «لاتمش فی الارض مرحا» در روی زمین با حالت مستی راه نرو.

۲- لبخند
قرآن کریم سفارش به چهره گشاده و خوش برخوردی نموده و از ابرو درهم کشیدن نهی می کند. « ولا تصعر خدک للناس» چهره ات را برای مردم درهم نکش.

۳- صحبت کردن نرم و آهسته
برخوردهای لفظی مناسب و تعاملات با دیگران از توصیه های الهی است. «إن أنکرالاصوات لصوت الحمیر» بدترین صداها صدای خران است. در روایات تفسیر به قهقهه شده است که آنهم از مصادیق برخوردهای لفظی نامناسب است.

۴- ظاهر آراسته

در روایات و سیره معصومین علیهم السلام توصیه زیادی به آراستگی ظاهر شده است. روزی مردی حضور رسول الله شرفیاب شد و دارای موهای ژولیده بود. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله او را توصیه به اصلاح سروصورت و مو نمودند. پیامبر صلی الله علیه وآله برای مرتب کردن مو و صورت به آب می نگریستند. استفاده از عطر، شانه زدن موها، مسواک کردن، استحمام، لباس تمیز و… در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام مبین این خواهد بود.

ب- روابط اجتماعی
انسان موجودی مدنی است. و ناگزیر از زندگی اجتماعی همراه با تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… می باشد. در روابط اجتماعی قرآن و روایات بهترین مدل را رسم نموده اند. روابط اجتماعی مبتنی بر لطف و صفا و رحمت. که خداوند می فرماید: مؤمنان باهم برادرند «إنما المؤمنون إخوه». فرهنگ اصیل قرآنی در روایات اجتماعی را برادری مطرح می نماید. یعنی تمام تعاملات انسان بر مبنای روابط برادرانه باشد.

از سویی در روابط مسائلی را نهی می کند که به بعضی اشاره می نمائیم:
۱- عدم استهزاء و تمسخر
۲- عدم غیبت
۳- عدم سوءظن
۴- عدم سب و فحش و لقب بد دادن
مسائل عبادی
اهمیت ویژه و شدید قرآن کریم به مسائل معنوی و عبادی و سیره اهل بیت علیهم السلام در این مقوله و تأکیدات اهل بیت علیهم السلام در این زمینه بیانگر این بعد است.
۱- تأکید بر تلاوت قرآن حداقل در هر روز ۵۰ آیه و نماز اول وقت. امام صادق علیه السلام فرمودند: شیعیان ما را با نماز اول وقت امتحان کنید.
۲- نماز شب
۳- مناجات با خدا و…
در آیات و روایات چهره عبادی شیعه مهدوی را طراحی می نماید.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:, ] [ 19:3 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 كتاب كمال الدين و تمام النعمة (باب 28) از محدث حليل القدر «ابو جعفر محمدبن على بن حسن بن بابويه قمى» مشهور به شيخ صدوق (م.381هـ) رواياتى درباره لوح حضرت زهرا(س) آمده است كه در آن لوح به نام و تعداد امامان(ع) اشاره شده است.1 در اين مقالْ سه حديث را يادآور مى شويم و سپس به توضيح حديث لوح مى پردازيم.


موضوعات مرتبط: امامت و معصومین ، احادیث و حکایات از معصومین، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 1 خرداد 1390برچسب:, ] [ 13:33 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

نقل کرده مفصل بن عمر از حضرت صادق (ع) که فرمود:

ای مفصل ، آیا می دانی کجا واقع می شود دارالزورا؟ عرض کردم ، خدا و حجت خدا بهتر می داند ، فرمود:

 ای مفصل، بدان که در حوالی منطقه ری کوهی است سیاه که بنا می شود در ذیل آن کوه ، شهری بنام طهران که دارای قصرهای است مانند قصرهای بهشت و زن های آن شهر مانند حور العین می باشند، بدان ای مفصل آن زنها ملبس به لباس کفار و مزین بزینت جبارین می شوند و سوار زین می شوند و تمکین از شوهر نکنند و وفا نکند کسب شوهران بر مخارج آنها تا منجر بطلاق گردد و اکتفا می کنند مردها به مردها و شبیه می شوند مردها بزنها و زنها بمردها ، پس اگر خواستی دینت را حفظ بنمائی ، در آن شهر سکنی مکن زیرا محل فتنه است(1)

1- از کتاب سفینه انجاۀ و کتاب علائم الظهور آقای ناظم الاسلام کرمانی در کتاب منتخب التواریخ

 


موضوعات مرتبط: مهدویت، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 26 خرداد 1390برچسب:, ] [ 13:13 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

جهت مشاهده وبلاگ به منوی خانه مراجعه فرمائید
نويسندگان
آخرين مطالب
آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهريور 1390 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390 فروردين 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 71
بازدید هفته : 170
بازدید ماه : 712
بازدید کل : 392006
تعداد مطالب : 306
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1