موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 14 فروردين 1391برچسب:, ] [ 22:2 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

((ولایت مطلقه فقیه )) به چه معناست؟

پاسخ: 

((ولایت)) یعنی والی بودن ؛ مدیر بودن؛ و مجری بودن ؛ و اگر گفته می شود که فقیه ؛ ولایت دارد ؛ یعنی از سوی شارع مقدس ؛ تبیین قوانین الهی و اجرای احکام دین و مدیریت جامعه اسلامی در عصر غیبت ؛ بر عهده فقیه جامع الشرایط نهاده شده است و این ولایت ؛ همانگونه که مکررا گفته شده ، با ولایت بر محجورین که در کتاب حجر(از کتابهای رایج فقه) آمده ؛ تفاوت اساسی دارد و لذا در ولایت فقیه ؛ کسی نباید توهم محجوریت مردم را در ذهن داشته باشد ؛ مدیریت ؛ در هیچ جای دنیا ؛ مستلزم محجوریت مردم نیسنت و در مدیریت فقه چنین است .

مطلق بودن ولایت ؛ یعنی اینکه فقیه :


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:, ] [ 21:0 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

مهدویت
در خصوص مسائل دینی و مهدویت

يكي از شرطهاي اساسي پذيرفته شدن نماز در نزد خداي متعال، مسأله «حضور قلب پيدا كردن» در حين نماز است؛ از اين رو آيات و روايات فراواني در اين باره وارد شده كه همه بر اين مطلب تصريح مي كنند كه ميزان قبولي نماز، بستگي به ميزان توجه انسان در نماز دارد متأسفانه بسياري از ما عبادتهاي خود را بدون حضور قلب و با حواسپرتي كامل انجام مي دهيم و به همين جهت است كه يك عمر نماز مي خوانيم، اما اثري از آثار معنوي و روح نواز آن را در خود نمي بينيم.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:, ] [ 8:19 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

دلیل وجود ولایت فقیه چیست؟

فقهاء و متفكران اسلامى براى اثبات ولايت فقيه و مشروعيت حكومت ولايى به دلايل نقلى - اعم از آيات و روايات پيامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) - و عقلى متعددى تمسك جسته‏اند كه بيان هر يك و چگونگى دلالت هر كدام بر ولايت فقيه، نيازمند بررسى‏هاى مفصل بااستفاده از روش خاص خود، يعنى اجتهاد مى‏باشد.

يكم . دلايل نقلي

الف . دلايل قرآني


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, ] [ 22:45 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

ما در اینجا به روایت عمر بن حنظله می پردازیم که خیلی فقها آنرا جهت باب ولایت فقیه عنوان نموده اند

 روايت عمر بن حنظله
اين روايت مورد استناد فقهاى فراوانى از جمله محقق نراقى در "عوائدالايام" (19) ، صاحب جواهر در"جواهرالكلام" (20) ، شيخ انصارى در كتاب "القضاء و الشهادات" (21) ، بحرالعلوم در "بلغة‏الفقيه" (22) ، مامقانى در"هداية‏الانام فى حكم اموال الامام" (23) ، ميرزاى نائينى در "منية‏الطالب" (24) ، سبزوارى در"مهذب الاحكام" (25) ، امام خمينى در "البيع" (26) ، آيت‏الله گلپايگانى در " الهداية الى من له الولاية" (27) ، استادجوادى آملى در كتاب "پيرامون وحى و رهبرى" (28) و بسيارى از انديشمندان ديگر قرار گرفته است.
و اما حديث عمر بن حنظله به روايت كلينى بدين شرح است:
«محمد بن يحيى، عن محمد بن الحسين، عن محمد بن عيسى، عن صفوان بن يحيى، عن داود بن‏الحصين، عن عمر بن حنظلة:
«قال: سالت اباعبدالله(ع) عن رجلين من اصحابنا، بينهما منازعة فى دين او ميراث فتحاكما الى‏السلطان او الى القضاة ايحل ذلك؟ فقال(ع): من تحاكم اليهم فى حق او باطل فانما تحاكم الى‏الطاغوت، و ما يحكم له فانما ياخذ سحتا و ان كان حقا ثابتا له، لانه اخذه بحكم الطاغوت و قد امرالله ان‏يكفر به، قال الله تعالى يريدون ان يتحاكموا الى الطاغوت و قد امروا ان يكفروا به قلت فكيف يصنعان؟قال(ع): ينظران (الى) من كان منكم ممن قد روى حديثنا و نظر حلالنا و حرامنا و عرف احكامنا،فليرضوا به حكما فانى قد جعلته عليكم حاكما فاذا حكم بحكمنا فلم يقبله منه فانما استخف بحكم الله وعلينا رد و الراد علينا الراد على الله و هو على حد الشرك بالله.» (29)
مرحوم كلينى به سند خودش از عمر بن حنظله روايت مى‏كند. وى مى‏گويد:

 


موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, ] [ 21:52 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

نظر رهبر معظم انقلاب درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)


 

فاطمیه سال گذشته حجت الاسلام ادیب یزدی در یکی از سخنرانی های خود در خصوص نظر رهبر معظم انقلاب درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا اظهاراتی کرد.

این واعظ مشهور تهران درباره فاطمیه و زمان عزاداری برای حضرت زهرا به بیان خاطره و نقل قولی از رهبر معظم انقلاب پرداخته و گفته بود:" یادم می آید یک روز در محضر رهبر عالی قدر انقلاب بودم یکی از آقایان سوال کرد:"درباره شهادت حضرت فاطمه(س) بالاخره 75 روز بعد از رحلت صحیح است یا 95؟" رهبر عالی قدر پاسخ واقعا حکیمانه ای دادند و فرمودند: "برای شما چه فرقی می کند کدامیک صحیح باشد خداوند خواست که مردم بیشتر به یاد مادر ما باشند و بیشتر برای مادر ما عزاداری و بیان فضائل ایشان را بکنند."
 
وی افزوده بود: دقیقا همین نکته ای که حضرت آقا فرمودندمدنظر است.ایام فاطمیه نسبتا طولانی است به جهت این که فضائل حضرت زهرا(س) هم بی حد و حصر و بی اندازه است. فاطمه زهرا(س) ریشه، اصل و اساس ولایت و عصمت و حقیقت امامت است. هر قدر فضائل ایشان گفته شود اولا تمام شدنی نیست و ثانیا برکات بسیاری بر بیان فضائل فاطمی آمده است به عنوان نمونه بیان فضائل فاطمه(س) نفاق را از انسان می زداید، ایمان انسان را زیاد می کند، موجب بصیرت عمیق انسان نسبت به حوادث و وقایع تاریخی می شود، انسان را با حقایق و بطن این عالم آشنا می کند، انسان را پیش خدا و حضرات معصومین(ع) خصوصا حضرت بقیة الله(عج) محبوب می نماید و زمینه کسب تقوا و فضیلت را در انسان مضاعف می کند و بسیاری از فضایل دیگر. لذا جامعه شیعی ما به ذکر فضائل فاطمی بسیار نیازمند است و بحمد الله فرصت خوبی هم در ایام فاطمیه فراهم شده که توسط هیئتی ها، متدینین، نمازگزاران و مسجدی ها در مراسم هایی مختلف این فضائل گفته شود.
 
حجت الاسلام ادیب یزدی گفته بود: ایام فاطمیه هم نزد شیعیان و ارادتمندان خاندان حضرت محمد(ص) ایام معین و کاملا علنی است. اما برای شهادت حضرت صدیقه فاطمه(س) 4 نقل وجود دارد اول اینکه برخی معتقدند خانم(س) 40 روز بعد از رحلت حضرت پیامبر(ص) به شهادت رسیده اند بعضی ها گفته اند 60 روز، بعضی ها 75 و بعضی ها دیگر 95 روز. اما برای این که روز عظیم شهادت بی بی از دستمان نرود فصلی را به عنوان ایام فاطمیه قرار داده ایم که در مشخص ترین ایام 10 روز قبل از شهادت 75 تا 10 روز بعد از شهادت 95 در نظر گرفته شده است.یعنی در طول سال حداقل 40 روز برای بیان فضائل فاطمی قرار گرفته شده است.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, ] [ 22:42 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

سئوال:

امام حسین(ع) در وصیت نامه خود نفرمود من برای تشکیل حکومت قیام کردم؛ بلکه فرمود :((من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم )) و امام رضا((ع)) نیز از پذیرفتن حکومت ولایتعهدی خودداری می کرد و امامان دیگر(ع) نیز بر حکومت های منحرف وقت ؛ قیام نکردند و حکومت تشکیل ندادند . این مورد ؛ نشانه جدایی دین از حکومت است .

پاسخ:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, ] [ 22:5 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

پرسش :

دعاي شرف الشمس چيست؟

پاسخ :

مرحوم كفعمي در كتاب مصباح كفعمي بدون آن كه سند محكمي ذكر كند مي گويد: اين حروف (دعاي شرف الشمس) شكل اسم اعظم است، سپس در حاشيه كتاب ياد شده مي گويد: در بعضي از كتاب هاي شيعه ديدم كه از امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ نقل شده است.[1]
به نظر مي رسد بيان چنين نقلي محكم نيست، چون سند روايت امام علي ـ عليه السّلام ـ ذكر نشده است. مرحوم شيخ بهايي نيز در كتاب «سر المستتر» با اندكي تغيير آن را آورده است.
البته در كتاب هاي ياد شده اين حروف و شكل به شرف الشمس ناميده نشده است، بلكه ممكن است تشخيص اساتيد علوم ختوم و اذكار اين بوده كه اين شكل در شرف شمس ـ كه نوزدهم فروردين ماه است ـ نوشته شود كه ساعت خوبي است و باعث تأثير بيشتر اين ذكر مي شود. برخي اين شكل و ذكر را بر روي انگشتر حك مي كنند، ولي سندي براي آن يافت نشد.[2]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ سيد مصطفي خميني، تفسير القرآن الكريم، قم، مؤسسه العروج، الطبعه الثانيه، 1418 ق، ج 1، ص 152.
2ـ مرحوم مجلسي، بحار الانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، الطبعه الثانيه، 1403 ق، ج 59، ص 355.

 
 
درباره وبلاگ

جهت مشاهده وبلاگ به منوی خانه مراجعه فرمائید
نويسندگان
آخرين مطالب
آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهريور 1390 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390 فروردين 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1372
بازدید ماه : 1669
بازدید کل : 393667
تعداد مطالب : 306
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1