مهدویت
در خصوص مسائل دینی و مهدویت

 حدیث اول:

روایت شده از رسول اکرم(ص) که فرمود: زود است بیاید زمانی بر امت من که بت ها را پرستش نمایند . تعجب کردند اصحاب ، عرض نمودن ، ای پیغمبر خداوند، آیا پرستش می نمایند بت ها را؟ حضرت فرمود: آری ، هر درهمی از پول نزد آنان بتی است، سپس فرمود ، می آید در آخر الزمان مردمانی از امتم که در مساجد حلقه حلقه می نشینند و ذکر آنها دنیا و محبت دنیا می باشد ، با آنان همنشین مباشید،(یعنی در مجالس آنان ننشینید) ، که خدا از آنها دور و بیزار است.(1)

حدیث دوم:

اصبغ بن نباته از حضرت علی امیرالمومنین(ع) نقل کرده ، که شنیدم ، از حضرت امیر المومنین(ع) فرمود: ظاهر می شود در آخر الزمان نزدیک ظهور که بدترین زمانها می باشد زنها مکشفه عریان (کنایه از لباسهای بدن نما و بد حجابی) که بدون اجازه شوهر از خانه خارج می شوند، در حالتی که آرایش کرده باشند و خودشان را به نا محرم ارائه دهند و از دین خارجند؛ و در فتنه ها داخل می گردند ، سرعت کننده باشند بسوی لذتها ، میل کننده هستند به شهوترانیها ، محرمات خدا را حلال می شمارند و مخلد در جهنم می باشند .(2)

 

حدیث سوم:

حدیث شریف ذیل آیه شریفه: اسکن انت و زوجک الجنته. نقل شده است از حضرت رسول اکرم(ص) که فرمود، وقتیکه بیاید بر امت من هزارو صد و هشتاد سال، حلال می شود عز و بت و رهبانیت بر قله های کوه (کنایه از ازدواج نکردن) برای اینکه خلق در سال هزار و دویست اهل حرب و جنگ و قتل هستند، پس تربیت کردن سگ بهتر از تربیت بچه است، و اگر زن مار بزاید بهتر از زاییدن بچه است(3)

 

حدیث چهارم:

روایت کرده ابو حمزه ثمالی از حضرت ابی جعفر(ع) که فرمود:

یافتم در کتاب امیر المومنین(ع) که: پیغمبر اکرم(ص) فرمود: وقتیکه ظاهر شد زنا(یعنی عملی شد) فوت ناگهانی زیاد می شود، وقتیکهع کم فروشی شد، خداوند می گیرد نعمات خود را و مبتلا می کند آنها را (مردم) بگرانی و سختی. وقتیکه منع کردند و نداند خمس و واجبات مالشان را، زمین برکت خودش را از زراعت و میوه و معدنها می گیرد. زمانیکه بر گشتند از حکم خدا بسوی غیر حکم خدا، کمک شوند ستمگران و دشمنان آنها ، زمانیکه قطع رحم کردند ، قرار می گیرد مال در دست شریر ترین مردم اهل آن زمان . زمانیکه امر بمعروف و نهی از منکر نکردند و متابعت خوبان از اهل بیتم را نکردند (یعنی آل پیغمبر(ص)) مسلط گرداند خداوند اشرار را بر آنها ، در این هنگام خوبان آنها دعا می کنند مستجاب نمی شود.(4)

توضیح: اینها جزای اعمال است در دنیا، چه رسد بآخرت ، و بیچارگی هائی که مبتلا می گردند و هرچه فریاد کشند بجائی نرسند.

انشالله کشور عزیزمان و ملت مسلمان ایران با اطاعت از ولایت و توسل به اهل بیت از این بلاها دور باشند انشالله

1- جامع الخبار

2- من لا یحضره الفقیه ص 311

3- تفسیر روح البیان

4-عقابی الاعمال

 

 


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 22 فروردين 1390برچسب:, ] [ 12:57 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

بیانات پیغمبراکرم(ص) راجع به علامات آخر الزمان

جابر بن عبدالله انصاری که از موثقین شیعه است روایت کرده که:

حجة الوداع را با پیغمبر اکرم (ص) بجا آوردم و حضرت برای وداع کعبه آمده بود. و حلقه درب را گرفت و به بلندترین صدای خود فرمود: ای مردم ، اهل مسجد و بازاریان جمع شدند. حضرت فرمود: چیزهائی را که  چس از من واقع می شود می گویم، بشنوید، و حاضرین به غائبین برسانند.

سپس پیغمبر(ص) گریه کرد و از گریه او جمیع مردم گریستند،همین که از گریه ساکت شد،فرمود : خدا رحمت کند شما را ، بدانید که مثل شما در این روز تا یکصد و چهل سال مثل برگی است بی خار، سپس بیاید زمانیکه تا دویست سال مانند برگ خاردار است ، پس از آ« بیاید که چون خارهای بی برگ می باشد. در چنان زمانی دیده نمی شود جز قدرتمندان ظالم و توانگر بخیل و عالم علالقمند بمال و فقیر دروغگو و پیرمرد بدکار و بچه و جوان بی بند و بار، و زن احمق وسست.

پناه بخدا می برم از شرور، میگویم: بیدار شوید و متنبه گردید و جدا نشوید از ثقلین که کتاب خدا و عترت پیغمبر است .

پس از آن پیامبر(ص) گریست ، سلمان به پا خاست و عرض کرد: ای رسول خدا در چه وقت اینها واقع خواهد شد ؟ حضرت فرمود:

ای سلمان وقتی که علماء اسلام کم شوند و خوانندگان قرآن از بین بروند و زکات را به مستحق ندهند و منکرات را آشکارا نمایند، و صدای مردم در مساجد بلند گردد ، و دنیا را با لای سر و علم را زیر پا گذارند و سخن دروغ گویند، و غیبت را میوه مجالس قرار دهند و حرام را غنیمت شمرند، بزرگان به کوچکان رحم نکنند و کوچکان بزرگان را محترم نشمرند.

پس در این وقت و چنین زمانی نازل شود بر آنان لعنت ، و قرار می دهد آسیب ، آنان را در بین خودشان و دین در بین آنان تنها لفظی است، چون دارای این خصال شوند، منتظر باد سرخ(اشاره به مطالب ناگوار) و مسخ گردیدن و سنگسار شدن باشند . بیان این مطلب در قرآن است که خداوند می فرماید:

بگو، اوست توانا که برانگیزد بر شما عذابی از فوق و یا از زیر پای شما و یا شما را لباس حزبی پوشاند، که بروی یکدیگر شمشیر بکشید ، نظر کن که ما چگونه آیات را زیرورو می کنیم.

پس جمعی از اصحاب برپا خاستن و عرض کردند، یا رسول الله(ع) درچه وقت اینها واقع می شود، حضرت فرمود:زمانیکه نماز را تاخیر اندازند و پیروی از شهوات نمایند و میگساری کنند و پدران و مادران را دشنام دهند و حرام را سود و زکات را زیان دانند، مرد از زن اطاعت نماید، و همسایه آزار شوند ، و صله  رحم م مهربانی بزرگان از بین رود، و حیا کوچک ها کم شود و بناها را محک م سازند و بر بندگان ستم نمایند و از روی هوی و هوس گواهی دهند، و حکم بنا حق کنند و فرزند پدر خود را دشنام دهد ، و برادر به برادر خود حسد ورزد، و با شریکان به خیانت معامله کنند ، وفا کم شود ، زنا فراوان گردد ، مردان  خود را به لباس زنان زینت دهند، و پرده حیا از مردم سلب گردد، تکبر مثل سم در قلوب آنان راه یابد ، نیکی کم شود ، بیدادا گری فراوان گردد، بزرگان را توهین نمایند، مدح را بمال طلب نمایند و مال را برای غناء انفاق نمایند.

بسبب اشتغال بدنیا از آخرت باز مانند ، ورع و تقوی کم و طمع و هرج و مرج زیاد شود، و مومن خوار، و منافق عزیز گردد، مساجد آنان به اذان معمور است، لیکن دلهای آنها از ایمان خالی است، به قرآن استخفاف نمایند، و هر پستی و زبونی را برسانند بمومن ، و در آن زمان صورتشان آدمی و دلهاشان شیاطین است، سخنهای آنها شیرین و دلهای آنها از حنظل تلخ تراست، آنان گرگانی هستند که لباس آدمی بر تن پوشیده اند، روزی نیست مگر اینکه خداوند می فرماید:

آیا در حق من مغرور می شوید؟ یا بر من جرئت می ورزید؟ گمان می کنید که شما را بیهوده آفریدم و شما بسوی من بر نمی گردید؟

قسم بعزت و جلال خودم اگر نبود آن کسانیکه مرا به اخلاص بندگی می کنند، مهلت نمی دادم کسی را که نافرمانی مرا کند ولو در یک لحظه ، و اگر نبود پرهیزکاری ورع پیشه ام ، هر آیینه قطره ای باران نمی فرستادم ، بسی شگفت است از مردمی که دارائیشان آنها را مشغول داشته و دارای آرزوهای دور و دراز هستند در حالیکه اجل ، آنان را نزدیک است و آنان بمجاورت خدای خود طمع دارند، لیکن جز بعمل صالح به آن نخواهند رسید و عمل انجام نمی شود، جز به عقل و تقوی .

ذکر نکته

1-  در ابتدای حدیث این نکته مهم ذکر شده که : بیدار شوید و متنبه گردید و جدا نشوید از ثقلین که کتاب خدا و عترت پیغمبر است  یعنی کسانی دچار گمراهی می شوند که ولایت مدار نباشند و اهل دین و قرآن نباشند.

2- خیلی از نکات یاد شده در حدیث برای کل بلاد اسلامی وبعضا دنیا ذکر گردیده و نباید  آنرا در یک جامعه کوچک مثلا ایران ما مقایسه نمود بلکه می بایست کل را در نظر گرفت.

3- علت ذکر این احادیث آگاهی از دوران آخر الزمان و دوری جستن از منکرات آن می باشد در واقع چراغ راهی برای ما بوده تا از چاهای پیش رویمان آگاه شویم .

اللهم عجل لولیک الفرج


موضوعات مرتبط: مهدویت، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:, ] [ 19:24 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

آفرینش حوا(ع)

روایت شده است که عبدالله بن سلام از رسول خدا(ع) پرسید :چرا آدم را ،آدم نامیدند؟

فرمود: برای اینکه از خاک روی زمین خلق شد.

 پرسید: آدم از همه خاک ها خلق شد یا از یک خاک؟

فرمود: اگر از یک خاک خلق می شد ، مردم یکدیگر را نمی شناختند و همه بر یک صورت بودند.

پرسید: ایشان را در دنیا مثل و مانندی هست؟

فرمود: خاک مثل ایشان است که در خاک سفید، و سبز و سرخ و رنگین و نیم رنگ و رنگ خاکی و کبود است و در آن شیرین و شوره زار و هموار و ناهموار و زمین سخت هست، چس به این سبب در میان مردم نرم و درشت و سفید و سرخ و زرد و رنگین و نیم رنگ و سیاه هست ،به رنگ خاک

پرسید آدم از حوا به هم رسید یا حوا از آدم؟

فرمود: بلکه حوا را خلق کرد از آدم. اگر آدم از حوا خلق می شد، طلاق به دست زنان بود و به دست مردان نمی بود.

پرسید؟ از کل او خلق شد ،یا از بعض او؟

فرمود: اگر از کل او خلق می شد، در قصاص حکم مردان و زنان یکی بود.

پرسید؟ از ظاهر آدم خلق شد یا از باطن او؟

فرمود: از باطناو و اگر از ظاهر او خلق می شد، هر آیینه زنان بی چادر می گشتند ، چنانچه مردان می گردند، پس به این سبب لازم شده است که زنان خود را مستور گردانند.

 پرسید: از جانب راست آدم خلق شده یا از جانب چپ؟

فرمود: اگر از جانب راستش خلق می شد، هر آیینه مرد و زن در میراث مساوی بودند، چون از جانب چپ او مخلوق شده است، زن یک سهم از ارث می برد و مرد دو سهم و شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است

پرسید؟ از کجای او مخلوق شده؟

فرمود: از طینتی که زیاد آمد از دنده های پهلوی چپ او (1)

 

البته ذکر این مطلب ضروریست که در مورد محل  آفرینش حوا اختلاف است. عده ای می گویند که خداوند حوا را در بهشت و عده ای دیگر می گویند که بیرون بهشت آفرید. «کعب» و عده ای دیگر هم بر این قولند که: «خداوند حوا را در دنیا آفرید و ایشان بر تختی که آن جا مکه است تا هفتاد سال بود و فرشتگان بر گرد او بودند».(2)

در مورد چگونگی آفرینش حوا نیز اختلاف نظر است . عده ای می گویند خداوند حوا را در دنیا از پهلوی چپ آدم آفرید. هنگام آفرینش حوا خوابی مانند نعاس بر آدم افکند و آنگاه از رگ پهلوی چپ او حوا را آفرید . پس چون حوا را آفرید آدم گفت: بر خدایا| این یست؟ گفت: این جفت توست تا با او آرام گیری. پس آدم دوستدار او شد و حوا نیز بسیار زیبا بود آن چنان که خبر آمده که خداوند نیکوی و جمال را در میان خلایق صد جزء آفرید، نود نه جزء آن را به حوا داده بود و یکی را به همه خلایق. وقتی حوا وارد بهشت شد، همه ی اهل بهشت تعجب کردند و آدم به هیچ کس راضی نشد، مگر به حوا و چون نعمت بهشت را خوردند ،نیکوتر شدندتا آن وقت که از آن درخت به وسوسه ی شیطان خوردند.

 البته این گفتار ، یکی از تحریفات تورات فعلی یهودیان است؛ چنانچه در باب دوم سفر پیدایش تورات در آیه 21 آمده است؛«خداوند خوابی گران بر آدم مستولی کرد تا بخفت و یکی از دنده هایش را گرفت و گوشت در جایش پر کرد و خداوند با آن دنده که ار آدم گرفته بود،زنی بنا کرد و آن را به نزد آدم آورد و آدم گفت: هما نا این است استخوانی از استخوانهایم و گوشتی از گوشتم ، از این سبب نساء نامیده ش؛ زیرا که از انسان گرفته شده است».

روایات اسلامی بسیاری وجود دارد که این نظریات را به کلی رد می کند ، به عنوان مثال به روایتی از حضرت صادق(ع) اشاره می کنیم:

از آن حضرت در باره خلقت حوا پرسیدند و عرض کردند:« جماعتی می گویند که خدای تعالی خلق کرد حوا را از دنده ی آخر دنده های چپ آدم »

حضرت صادق (ع) فرمود:

(سبحان الله و تعالی عن ذلک  علواٌ کبیراٌ)

«منزه است خداوند از آنچه می گویند»

« کسی که این چنین سخنی را بگوید ، قائل می شودکه خداوند قادر نبوده خلق کند حوا را از غیر دنده ی آدم و خداوند را تشنیع و طعن را به روی پیغمبر خود باز کرده که کسی بگوید: آدم با بعضی از بدن خود جماع می کرده ، چه سبب شده کهآنها این گونه سخنان را می گویند؟ خدا حکم کند میان ما و ایشان»

سپس آن حضرت فرمود :« چون حق تعالی خلق کرد آدم را از خاک ، امر کرد ملائکه را که بر او سجده کنمایند و خواب را بر آدم غالب نمود و مجدداٌ از باقی ماند گل آدم خلق کرد حوا را و او را در میان پاهای آدم جای داد تا زنان تابع مردان شوند و حوا حرکت کرد و از حرکت او آدم بیدار شد . ندایی به حوا رسید که از آدم دور شو، چون آدم نظرش بر حوا افتاد ، مشاهده نمود بسیار شبیه اوست، ولیکن فرقی دارد این است که او زن است. پس با حوا سخن گفت و حوا نیز به لغت او جواب داد . آدم از او پرسید : تو کیستی؟ گفت: من خلقی هستم، چنان که می بینی و خدای تعالی من را خلق کرده است.

 در این هنگام آدم مناجات کرد و گفت : خدایا، کیست این مخلوق نیکو که قرب او مونس من گردید و نظر کردن به سوی او من را از وحشت و دهشت بیرون کرد؟

 خدای تعالی وحی فرمو: این کنیز من حواست، آیا می خواهی با تو باشد و مونس تو گردد و با تو سخن گوید و به هر چه امر کنی ، اطاعت کند ؟ عرض کرد : بلی، ای خدای من . و تو را به این نعمت ، حمد و شکر نمایم تا زنده هستم . خداوند باز وحی فرمود: اکنون که طالب او هستی ، او را از من خطبه و خواستگاری کن ؛ زیرا که او کنیز من است و صلاحیت دفع شهوت تو را دارد و در آن هنگام خداوند ، شهوت مقاربت با زن را در آدم قرار داد .

 آدم عرض کرد پروردگارا: از تو خواستگاری می کنم او را ، به چه چیزی در مقابل این خواستگاری و خواهش از من راضی می شوی؟

 حق سبحان وحی فرمود: رضای من در این است که معالم و احکام دین من را به او تعلیم نمایی . آدم عرض کرد: قبول کردم اگر تو همین را بخواهی.

 حق تعالی فرمود: من همین را می خواهم و او را به تو ترویج نمودم، به سوی خود دعوتش کن.

آدم به حوا گفت: بیا نزد من ، حوا در جواب گفت : تو باید بیایی نزد من ؛ زیرا تو در خواستگاری پیش قدم شدی. خداوند به آدم فرمود که : تو برو پیش حوا. آدم به امر خداوند بر خاست و به طرف حوا رفت و به همین جهت است که باید مردان برای خواستگاری به سوی زنان بروند این است قصه آدم . حوا»(3)

1-  علل الشرایع، ص 471/ حیوۀ القلوب، ج1 ، ص 89

2- قصص النباء نیشابوری ، ص 12

3- علل الشرایع(مسترحمی) ، ص 61 .


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 21 فروردين 1390برچسب:, ] [ 17:4 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]


شیطان و اختراع دین

امام صادق(ع) فرمود: مردی در زمانهای گذشته زندگی می کرد و می خواست دنیا را از راه حلال به دست آورد ، و ثروتی فراهم نماید که نتوانست.

از راه حرام کوشش کرد تا مالی به دست آورد نتوانست. شیطان برایش مجسم شد و آشکار گشت و کفت: از حلال و حرام نتوانستی مالی پیدا کنی ، می خواهی من راهی به تو بیاموزم که اگر عمل کنی به ثروت سرشاری برسی و عده ای هم پیرو پیدا کنی ؟

گفت: آری مایلم. شیطان گفت: از نزد خودت دینی اختراع کن و مردم را به آن دعوت نما . او کیشی اختراع کرد و مردم، گردش را گرفته و به مال زیادی رسید .

روزی متوجه شد کار ناشایستی کرده و مردمی را گمراه نموده است؛ تصمیم گرفت به پیروانش بگوید که گفته ها و دستوراتم باطل و اساسی نداشته است.

 هرچه گفت: آنها قبول نکردند و گفتند: حرفهای گذشته ات حق بود است و اکنون خودت در دینت شک کرده ای؟

 چون این جواب راشنید ؛ غل و زنجیری تهیه کرد و به گردن خود آویخت و می گفت: این زنجیر ها را باز نمی کنم تا خدای متعال توبه مرا قبول کند.

 خداوند به پیامبر آن زمان وحی نمود که به بگو: قسم به عزتم اگر آنقدر مرا بخوانی و ناله کنی که بند بندت از هم جدا شود دعایت را مستجاب نمی کنم، مگر کسانی که به مذهب تو مرده اند و آنها را گمراه کرده بودی به حقیقت کار خود اطلاع دهی و از کیش تو بر گردند

پند تاریخ ،ج 4 ، ص 251

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:, ] [ 4:20 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

اولین کسی که در پیشگاه با عظمت الهی تکبر نمود و به دستور خالق عمل نکرد.

- اولین کسی که معصیت و نافرمانی خدا را کرد و آشکارا با او مخالفت کرد.

- اولین کسی که به دروغ گفت: خدا گفته از این درخت نخورید، چون درخت جاوید است و اگر کسی از ان بخورد تا ابد زنده می ماند و با خدا شریک می شود.

- اولین کسی که قسم به دروغ خورد و گفت: من شما را نصیحت می کنم.

- اولین کسی که نماز خواند و یک رکعت آن چهار هزار سال طول کشید.

- اولین کسی که منبر رفت و برای ملائکه سخنرانی و صحبت کرد.

- اولین کسی که به خدا مشرک شد.

- اولین کسی که غنا و آواز خواند، همان زمانی که آدم (ع) از درخت نهی شده خورد.

- اولین کسی که از خوشحالی سرود خواند و آن هنگامی بود که آدم(ع) به زمین آمد.

- اولین کسی که نوحه خواند و گریست، چون او را به زمین فرستاند، به یاد بهشت و نعمتهای آن نوحه . گریه کرد.

- اولین کسی که لواط کرد، چون زمانی که به میان قوم لوط آمد خود را در اختیار آنان قرار داد تا با او لواط کنند.

- اولین کسی که دستور ساختن منجنیق را داد تا حضرت ابراهیم(ع) را با آن در آتش اندازند.

 اولین کسی که دستور ساختن نوره را در زمان حضرت سلیمان داد ، برای این که موهای اضافی پای بلقیس پادشاه سبا از زمین ببرند.

- اولین کسی که دستور ساختن شیشه را داد تا حضرت سلیمان (ع) آن را روی خندق گذارد و بلقیس را آزمایش کند.

- اولین کسی که با ابوبکر بیعت کرد تا مردم را منحرف کند و از مسیر حق برگرداند.

- اولین کسی که عبادت و بندگی او، فرشتگان را به تعجب در آورد.

- اولین کسی که به خدا خود اعتراض کرد.

- اولین کسی که خدا را در آسمان پرستید.

- اولین کسی که شبیه شدن به دیگران (مسخره کردن) را مطرح کرد و مردم را به آن تشویق کرد.

- اولین کسی که سحر و جادو کرد و آن دو را به مردم یاد داد.

- اولین کسی که ساز درست کرد و خود، آن را نواخت.

- اولین کسی که برای مخالفت با پیامبران ریش خود را تراشید.

- اولین کسی که برای مست شدن مردم، شراب درست کرد.

- اولین کسی که ساختن آلات موسیقی را به قابیل آموخت.

- اولین کسی که وقتی وارد جهنم می شود، خطبه می خواند.

- اولین کسی که مکر و حیله و خدعه نمود.

- اولین کسی که نقاشی کرد و چهره کشید.

- اولین کسی که آتش حسدش شعله ور شد.

- اولین کسی که به ناحق مخاصمه و جدال کرد.

- اولین کسی که خدای تعالی او را لعنت نمود و از ناراحتی فریاد کشید.

 - اولین کسی که به خدا کفر ورزید.

 - اولین کسی که گریه دروغی نمود.

- اولین کسی که عبادت و خلقت خود را ستود.

- اولین کسی که صورت های مجسمه و بت را ساخت.

- اولین کسی که جبرئیل و میکائیل و اسرافیل(ع) او را لعنت کردند.

- اولین کسی که از ترس ملائکه فرار کرد و خود را مخفی نمود .

- اولین کسی که دستور مساحقه نمود.

امام باقر(ع) فرمود: وقتی خواسته ابلیس در قوم لوط عملی شد، خود را بصورت زن درآورد و سراغ زنان آمد و گفت: آیا مردان شما با هم لواط می کنند؟ در جواب گفتند: آری. دستور داد شما نیز با هم مساحقه کنید.

نصیحتهای شیطان نوشته رو حالله کایینی و مهدی شعبانی مهردرانی


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 20 فروردين 1390برچسب:, ] [ 19:17 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 

 


موضوعات مرتبط: مهدویت، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 20 فروردين 1390برچسب:, ] [ 19:1 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
صفحه قبل 1 ... 6 7 8 9 10 ... 11 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

جهت مشاهده وبلاگ به منوی خانه مراجعه فرمائید
نويسندگان
آخرين مطالب
آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهريور 1390 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390 فروردين 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 183
بازدید دیروز : 1102
بازدید هفته : 1377
بازدید ماه : 1674
بازدید کل : 393672
تعداد مطالب : 306
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1