مهدویت در خصوص مسائل دینی و مهدویت
|
امام علي عليه السلام: با مهدي ما , حجت هاي الهي پايان مي پذيرد , او آخرين امام و نجات بخش امت است. موضوعات مرتبط: مهدویت، روایات در باره مهدویت، ، برچسبها: ادامه مطلب «موعود گرایی» و «انتظار» در صحیفه سجادیه ![]() کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه، مجموعهای از ادعیه و نجواهای امام چهارم شیعیان، حضرت علی بن الحسین (ع) را شامل میشود. این کتاب به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است و آیتالله مرعشی نجفی آن را دومین کتاب بزرگ شیعیان میداند. صحیفه سجادیه در قالب دعا و نیایش، مفاهیم عمیقی و حقایق بسیاری از علوم و معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و حدود شرعی و حتی مسایل سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی را در خود جای داده است. یکی از نکات جالبی که در این کتاب ارزشمند وجود دارد، ادعیهای است که در مورد مقوله انتظار و منجی مطرح شده است. قطعات ۶۰، ۶۱، ۶۲ و ۶۳ از دعای چهلوهفتم صحیفه و همچنین، قطعه یازدهم از دعای چهلوهشتم صحیفه سجادیه، ارتباط مستقیمی با امام زمان (عج) و انتظار فرج آن حضرت دارد، که در متن آن (ترجمه علی شیروانی) در پی میآید: * قطعه ۶۰ از دعای چهلوهفتم: ـ اللهم انّک ایّدت دینک فی کل اوانٍ بامام اقمته علماً لعبادک، ومناراً فی بلادک بعد أنْ وصلت حبله بحبلک، وجعلته الذّریعة الی رضوانک، و افترضت طاعته، وحذّرت معصیته، وأمرت بامتثال اوامر، والانتهآء عند نهیه، واَلّا یتقدمه متقدم، ولا یتاخّر عنه متأخر فهو عصمة اللائذین، وکهف المؤمنین وعروة المتمسّکین، و بهاء العالمین. ـ بار الها! تو در هر زمان دینات را به وسیله امامی تأیید کردی و او را نشانه هدایت بندگانت، و مشعلی تابناک در شهرهایت قرار دادی، پس از آن که رشته او را به ریسمان خود پیوند زدی، و او را وسیله دستیابی به خشنودی خود ساختی، و فرمانبرداریش را واجب کردی، و از نافرمانیش بر حذر داشتی، و فرمان دادی که اوامرش را اطاعت، و نواهیاش را ترک کنند، و کسی بر او تقدم نجوید، و از او عقب نیفتد، که او پناه پناهآورندگان، ملجأ مؤمنان، دستاویز چنگزنندگان، و روشنایی چشم جهانیان است.
* قطعه ۶۱ از دعای چهلوهفتم: ـ اللهم فاَوزعْ لولیّک شکرمآ انعمت به علیه، واوزعنا مثله فیه، واته من لدنک سلطاناً نصیراً، وافْتح له فتحاً یسیراً، واعنه برکنک الاعزّ، واشْدد ازره، وقوّ عضده، وراعه بعینک، واحْمه بحفظک وانصره بملائکتک، وامدده بجندک الاغلب. ـ بار الها! به ولی خود، شکر نعمتهایی را که به او عطا کردهای الهام فرما، و به ما نیز سپاس چنین وجودی را الهام نما، از جانب خود به او نیرویی یاری دهنده عطا فرما، و به آسانی درهای پیروزی را به رویش بگشا، و با قویترین استوانههایت یاریش ده، پشتش را گرم، و بازویش را توانمند گردان، و به دیده خود مورد عنایتش قرار ده، و در کنف حفاظت خود حمایتش کن، و با فرشتگانت یاریش فرما، با نیرومندترین سپاهت به او مدد رسان. بار خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست، که تو ستوده و بلند مرتبهای، همانند درودها و برکتها و تحیاتت بر برگزیدگانت، ابراهیم و آل ابراهیم، و در فرج، آسایش، یاری، تمکین و تأیید آنان تعجیل فرما * قطعه ۶۲ از دعای چهلوهفتم: ـ واقم به کتابک وحدودک وشرآئعک وسنن رسولک، واَحْی به ما اماته الظالمون من معالم دینک، واجل به صدآء الجور عن طریقتک، وابن به الضّراء من سبیلک، وازل به النّاکبین عن صراطک، وامحق به بغاة قصدک عوجاً. توسط او کتاب و حدود و احکام و سنتهای پیامبرت را به پا دار، و توسط او آن نشانههای دینات را که ستمگران از بین بردهاند احیا کن، و به وسیله او تیرگی ستم را از راه خود پاک ساز، و سختی راه خود را برطرف ساز، و آنان را که از راهت منحرف شدهاند از سر راه بردار، و کسانی را که میخواهند کژی پدید آورند؛ نابود کن!
* قطعه ۶۳ از دعای چهلوهفتم: ![]() ـ واَلن جانبه لاولیآئک، وابسط یده علی اعدائک، وهبْ لنا رأفته، ورحمته وتعطّفه وتحنّنه، واجعلنا له سامعین مطیعین، وفی رضا ساعین، والی نصرته والمدافعه عنه مکنفین، والیک وإلی رسولک بذلک متقرّبین. ـ و دل او را بر دوستانت نرم گردان، و دست قدرتش را بر دشمنانت بگشا، و رأفت و مهربانی و عطوفت و لطفش را نصیب ما گردان، و ما را مطیع او قرار ده، و در راه خشنودی او پر تلاش، و در نصرت و دفاع از او یاریرسان گردان، تا بدین وسیله به سوی تو و پیامبرت تقرب جویم.
* قطعه ۱۱ از دعای چهلوهشتم ـ اللهم صلّ علی محمدٍ وال محمدٍ، إنک حمیدٌ مجیدٌ، کصلواتک وبرکاتک وتحیّاتک علی اصفیائک ابراهیم وال ابراهیم، وعجّل الفرج والرّوح والنّصرة والتّمکین والتّایید لهم. ـ بار خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست، که تو ستوده و بلند مرتبهای، همانند درودها و برکتها و تحیاتت بر برگزیدگانت، ابراهیم و آل ابراهیم، و در فرج، آسایش، یاری، تمکین و تأیید آنان تعجیل فرما.
منبع: آینده روشن، اسفندیاری برگرفته از سایت تبیان موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها: الف- ترس از کشته شدن 1- ابان بن عثمان و دیگران می گویند که ابو عبدالله(ع) (امام صادق (ع)) از رسول خدا(ص) نقل کرد : می باید آن جوان (امام عصر (عج)) غایب شود . پرسیدن چرا؟ رسو الله (ص) فرمود به خاطر ترس از کشته شدن (1) 2- زراره می گوید : امام صادق (ع) فرمود : پیش از قیام ، قائم غیبت می کند پرسیدم : چرا ؟ فرمود : می ترسد . آنگاه امام به شکمش اشاره کرد ، یعنی می ترسد کشته شود (2) 3- امام صادق می فرماید : قائم ما سنتی از موسی دارد سپس از قول قرآن کریم می فرماید : وقتی از قومش گریخت و مدت زمانی از میانشان غایب شد ، سپس باز گشت و به آنها گفت : از ترس شما گریختم ، تا آنکه خدا به من علم و حکمت داد و از پیامبران قرار داد (3) سپس مفصل بن عمر می گوید : ابو عبدالله (ص) فرمود : که قائم قیام کند ، این آیه را می خواند :« هنگامی که از شما بیم داشتم ، از شما گریختم » 1- علل الشرایع 1: 234/1 باب 179 2- اصصول کافی 1 : 338/9و1: 340/18و1: 342/29باب فی الغیبه 3- شعراء (26) آیه 21 ب - بیعت کسی بر عهده موعود نباشد 1- ابوبصیر و دیگران از امام صادق روایت کرده اند : ولادت صاحب الامر بر مردمان پوشیده می ماند ، برای آنکه هنگامی که قیام کرد ، بیعت کسی بر عهده اش نباشد (1) 2- امام عصر (عج) در پاسخ به پرسش احمد بن اسحاق می فرماید : و اما در باره غیبت ، خدای عز و جل می فرماید : ای اهل ایمان ، هرگز از چیزی مپرسید که اگر فاش گردد ، بدتان می آید و غمناک می شوید (2) . بر عهده تمامی پدران بیعت با طاغوت زمانه بود ، اما من وقتی قیام کنم بیعت احدی از طاغوت بر عهده ام نیست (3) 3- سوره بن کلیب از امام صادق (ع) نقل می کند که می فرماید : وقتی قائم ما قیام کند ، تقیه بر می افتد و شمشیرها از نیام بیرون می آید و به مردمان چیزی نمی دهد و نمی ستاند مگر شمشیر را (4) 1- کما الدین 2: 479/480 2- مائده (5) آیه 101 3- کما الدین 2: 483/4باب ؛ الغیبه/طوسی 292/247 4- تاویل الیات /استرآبادی 2: 539/540 ج - سنت تاریخی 1- سدیر صیرفی از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود : «قائم ما غیبتی دارد که زمان آن طولانی است » عرض کردم ای فرزند رسول خدا علت آن چیست ؟ فرمود : « زیرا خدا می خواهد حتما سنت هایی را پیامبران ، از جمله غیبت داشتند ، برای وی محقق سازد . ای سدیر ، می باید مددهای الهی که به پیامبران هنگام غیبتشان رسید ، برای مهدی اجرا گردد ، خدا می فرماید « احوال گوناگون و حوادث رنگارنگ خواهید یافت » (1) که مقصود سنت پیشینیان شماست (2) 1- انشاق(84)آیه 19. 2- علل الشرایع 1:245/7باب د - علت غیر آشکاری که اجازه ندارند فاش کنند عبدالله بن فضل هاشمی از امام صادق (ص) نقل می کن که فرمودند : صاحب الامر به ناچار غیبت خواهد کرد و یاوه گویان در این باره به تردید و شک می افتند . پرسیدم : فدایت شوم ، چرا ؟ فرمود : علتی هست که خدا به ما اجازه نداده آن را برایتان فاش کنم . عرض کردم : حکمت غیبت چیست ؟ فرمود : حکمت غیبت معلوم نمی شود ، مگر پس از ظهور ، چنان که حکمت آنچه خضر انجام داد ، برای موسی (ع) معلوم نبود ، چرا کشتی را سوراخ کرد ، پسر بچه ای را کشت و دیواری را تعمیر نمود . ای پسر فضل ، دستور خدا ، سری از اسرار او و علم غیبی خداست ، اگر دانستیم خدا حکیم است ، می پذیریم تمامی کارهایش حکمت دارد ، حتی اگر دلیل آن برایمان معلوم نباشد .(1) 1- کمال الین 2: 148/482/باب 11 و - آزمون و آزمایش مردم 1- ابو بصیر می گوید : امام صادق فرمود : مایش شوند و از هم دیگر جدا گردند و غربال شوند ، در این حال بسیاری در امتحان رد می شوند . ابن یعقوب پرسید : اما بسیاری از آنان معتقد به او هستند و امام فرمود : روایت دیگری نیز به صراحت از همین علت یاد می کند (1) 2- عبدالرحمان بن سیابه می گوید : ابو عبدالله(ص) می فرماید : چگونه خواهید بود وقتی امامی نداشته باشید که هدایتتان کند و پر چمی (راهنمایی کننده) هم دیده نشود ؟ در این وضع برخی از شما از بعضی دیگر بیزاری می جویید . در این وقت است که از هم جدا گشته و امتحان می شود و زی و رو می گردید.(2) 3- مهزم بن ابی برده اسلمی می گوید : ابو عبدالله(ص) فرمود : به خدا سوگند . همچون شیشه شکسته می شوید ، و شیشه را دوباره ذوب می کنند و می سازند و همان می شود که بود ، به خدا سوگند ، همچون سفال شکسته می شوید و آن را نمی توانند همچون اول دوباره درست کنن . به خدا سوگند زیر و رو می شوید و از هم جدا می گردید و آزمایش می شوید و د پایان جز اندکی ثابت قدم نمی ماند (آنگاه امام دستش را این رو آن رو کرد )(3)( معنی حدیث آن است که شیعه ممکن است به عقاید دیگر گرفتار شود ، چون به فتنه ها دچار می گردد ، اما با نظر رحمت خدا، به سعادت می رسد و می فهمد عقاید دیگر ظلمانی است، که پیش از مرگ توبه میکند ، این وضع مانند شکستن شیشه است که پس از این ذوب می شود و دوباره سارا نمی توان دوباره ساخت ، و این حال کسانی است که موفق به توبه و بازگشت نمی شوند.) 4- مفصل بن عمره می گوید : امام صادق می فرماید : سوگند به خدا ، امامتان سال هایی از میان شما غایب می شود و با غیبت طولانیش آزمایش خواهید شد ، تا بدان حد که گفته شود در گذشته یا کشته شده یا معلوم نیست ، او در کدام وادی است (4) 1- کتاب الغیبه نعمانی 204/باب 12 2- کمال الدین 2: 347-348/باب 33 3- کتاب الغیبه شیخ طوسی 340/289 4- الغیبه نعمانی 204/باب عله الغیبه م - فلسفه آزمایش و امتحان امام باقر(ص) در حدیثی می فرماید: سوگند ، از هم جدا می گردید، به خدا قسم ، پاک و خالص می شوید ، به خدا سوگند ، زیر و رو می شوید ، چنان که گیاه شلمک از گندم جدا می شود (1) 1- کتاب الغیبه نعمانی : 205/
توضیح : هدف از بیان احادیث امتحان و آزمایش ، خدمت به نسلی است که در زمان غیبت زندگی می کنند و همچنین بیداری اینان از غفلت که می بایست به اتموری از جمله موارد زیر دقت داشته باشید : 1- فریب زرق و برق و سراب گونه سخن فریب کاران دروغگو را نخورید 2- شگردهای نادانان و دشمنان حق را بشناسید و بدانید اینان بیماردلان فتنه گر هستند . 3- از سخنان آراسته به دروغ ابلیس و پیروانش در هر زمان و مکان به خدا پناه برده و به ثقلین (کتاب و عتر ت پاک) پنگ زنند . 4- زمان غیبت مولا را طولانی نشمرند و بدانند حتما ظهور خواهد کرد ؛ چراکه این امر مانند رستاخیز است: هیچ کس جز خدا نمی تواند وقت آن را آشکار سازد اما آن ، حتی در آسمان ها و زمین ، سنگین و بسیار پر اهمیت است و جز به طور ناگهانی به سراغ شما نمی آید (اعراف آیه 187) 5- زرهی آهنین از شکیبایی بر تن کرده و انتظار دوستی را بکشند که طلعتی زیبا و رشید داشته و چهره نیکو دارد . با بصیرت و آگاهی به دور از هر گونه سر گشتگی ، به انتظار او زندگی کنند و یقین به ظهور داشته باشند خدای متعال ، کار امام عصر (عج) را در یک شب سر و سامان داده و مانند ستاره درخشان ، رو خواهد نمود. گوش به فرمان ولی فقیه و مراجع اعظم باشید تا از گرداب فتنه ها به سلامت بیرون آیید اللهم عجل لولیک الفرج موضوعات مرتبط: مهدویت، روایات در باره مهدویت، ، برچسبها: توقیع امام زمان به آخرین رابطش علی بن محمد سمیری
بسم الله الرحمن الرحیم ای علی بن محمد سمری، خداوند در سوگ فقدان تو پاداشی بزرگ به برادرانت عطا کند، تو تا شش روز دیگر از دنیا خواهی رفت ، کارها یت را مرتب کن و هیچ کس را به جانشینی خود مگمار، دوران غیبت کامل فرا رسیده و من جزء با اجازه خدای متعال ظهور نخواهم کرد و ظهور من پس از گذشت مدتی طولانی و قساوت دلها و پرشدن زمین از ستم خواهد بود ، افرادی نزد شیعیان من ادعا می کنند که مرا مشاهده کرده اند آگاه باشید که هرکس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی چنین ادعایی بکند درغگو و افترا زننده است و هیچ حرکت و نیرویی جز به خداوند اعظم نیست
موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها:
|
نظر آيت الله مصباح يزدي درباره مستند ظهور پرداختن به اينگونه مسائل صحيح نيست
|
|
موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها: در حديثي علامه مجلسي از امام باقر(عليه السلام) نقل مي كند كه پيغمبر اكرم(ص) فرمود: «... ان عن يمين الله-- او عن يمين العرش- قوماً منا علي منابر من نور، وجوههم من نور و ثيابهم من نور تغشي وجوههم ابصارالناظرين دونهم قال ابوبكر: من هم يا رسول الله؟ فسكت. فقال الزبير من هم يا رسول الله؟ فسكت. فقال عبدالرحمن: من هم يا رسول الله؟ فسكت. فقال علي عليه السلام: من هم يا رسول الله؟ فقال: هم قوم تحابوا بروح الله علي غير انساب و لا اموال اولئك شيعتك و انت امامهم يا علي. (1) در طرف راست عرش خدا، قومي از ما بر منابري از نور قرار دارند كه چهره هاي آنان از نور است و لباسهايشان از نور است بگونه اي كه چهره هاي نوراني آنان، چشم ناظران را فرو مي پوشاند. ابوبكر گفت: اي رسول خدا اينان چه كساني هستند؟ پيامبر ساكت ماند. آنگاه زبير همان سؤال را كرد و پيامبر خدا سكوت كرد. سپس عبدالرحمن سؤال را تكرار كرد و بازهم آن حضرت سخني نگفت. پس علي (عليه السلام) پرسيد اي رسول خدا آنها كيستند؟ پيغمبر اكرم(ص) فرمود آنها قومي هستند كه به وسيله «روح الله» بين آنها پيوند محبت برقرار مي شود بدون آن كه نسبتهاي خانوادگي و منافع مادي و امور دنيوي در اين محبت و پيوند نقشي داشته باشد. اينان شيعيان تواند و تو امام آنها هستي اي علي(ع) . مرحوم مجلسی در ذیل حدیث می گوید: روح الله یعنی به رحمت خدا و این که حب آنان نسبت به یکدیگر به خاطر خدا است نه به خاطر مال و نسب و سایر امور دنیوی . ضمن آنکه باید دانست تفسیر اینگونه احادیث را باید به اهل فن واگذار نمود و از تفاسیر که جهت مقاصد خاصی استفاده می گردد امتناء نمود . موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها: حدیث شریف از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت شده ، که متذکر کوفه شدند ، سپس فرمودند: زود است که خالی شود کوفه از مومنین و پیچیده شود اوراق علم از او، پس از آن ظاهر شود علم در شهری که اسم آن قم است ، و آن معدن علم و فضیلت است ، تا اینکه باقی نماند در روری زمین مستضعف در دین ( کنایه مستضعف با توجه به آیه ۹۴ سوره نساء ، کسانیکه ندای حق و اسلام ناب محمدی(ص) را نشنیده باشند) حتی دخترهایی که در حجله باشند و این مطلب در نزدیکی ظهور قائم ما می باشد،پس قرار میدهد خداوند قم و قائم مقام حجت در زمین (کنایه از ولایت فقیه می باشد)که افاضه می شود علم از قم بسوی شهرهای در مشرق و مغرب عالم ، تمام می کند خداوند حجت را بر مردم ، تا اینکه با قی نماند احدی در زمین که علم و دین به او نرسد . پس از آن ظاهر می شود ، مهدی آخر الزمان(عج) و می گردد سبب نقمت و سخط خدا بر خلق ، برای اینکه انتقام نمی کشد خدا از خلق مگر بعد از انکار خلق حجت خداوند را(۱) اللهم اقتل به الجبارۀ : از دعاهای لازمه در عصر غیبت: خدایا ستمگران خونریزان را به دست با برکت حجت خود نابود فرما. توضیح: منظور از شهر قم مرکز جهان تشیع و مردمان ایران است و طبق فرموده بناینگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: ما انقلاب خود را به جهان صادر می نماییم. حال می بینیم که این وعده پروردگار در حال وقوع است و انقلاب ایران سرمشق انقلابهای منطقه گردیده و جهان سلام در حال بیداریست و انشالله با سعی و کوشش و گوش به فرمان بودن فرمایشات مقام عظمای ولایت در راه این وعده الهی هر چه بیشتر قدم برداریم تا پرچم مقدس این انقلاب را به صاحب اصلیش حضرت مهدی(عج) برسانیم . اللهم عجل لولیک الفرج 1- بحار النوار جلد 14 صفحه 338 موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها: حدیث اول روایت شده از پیغمبر خاتم(ص) که فرمود: دو طائفه از مردم اهل آتش هستند که آنها را من درک نمی کنم: اولی آنها ، مردمی هستند که تازیانه بدست دارند شبیه بدنباله گاو، که با آن مردم را می زنند . و دومی ، زنهائی هستند لباس پوشیده اند ولیکن عریانند (مراد این حدیث بدن نما می باشد) جلب نمایند مردان را به خودشان و خودشان به مردها میل می نمایند، داخل بهشت نخواهند شد و بوی بهشت را استشمام نخواهند نمود. مولف: پناه می برمبه خدا از شرور و فتن آخر الزمان حدیث دوم پیغمبر اکرم(ص) فرمود: هر آینه پیدا می شود در میان شما مردم، آتشی که آن آتش حالا خاموش است، از سرزمینی که آنجا را (برهوت) گویند، بسوی شما می آید و مردم از آن آتش در عذاب دردناک خواهند بود ، پامال می کندجان و مال مردم را، دور می زند دنیا را در مدت هشت روز پرواز می کند به آسمان ، مانند ابر و باد و گرمی و حرارتش در شب فزونتر است گرمی روز و از برایش غرش و صدائی است بین آسمان و زمین مثل غرش ابر و برق عاصف، و آن آتش از سرهای مردم بدانها نزدیکتر است. سپس حذیقه عرض کرد: یا رسول الله(ص) آیا مومنین آنروز از آن آتش در امانند؟ حضرت فرمود: کجا هستند مومنین و مومنات ، مردمان آنروز شرورتر از حیوانات وحشی هستند ، مثل چهار پایان دور هم جمع می شوند و بر یکدیگر می جهند و یکنفر در میان آنها نیست که بگوید ، اینکار را ترک نمایید. موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها: نقل کرده مفصل بن عمر از حضرت صادق (ع) که فرمود: ای مفصل ، آیا می دانی کجا واقع می شود دارالزورا؟ عرض کردم ، خدا و حجت خدا بهتر می داند ، فرمود: ای مفصل، بدان که در حوالی منطقه ری کوهی است سیاه که بنا می شود در ذیل آن کوه ، شهری بنام طهران که دارای قصرهای است مانند قصرهای بهشت و زن های آن شهر مانند حور العین می باشند، بدان ای مفصل آن زنها ملبس به لباس کفار و مزین بزینت جبارین می شوند و سوار زین می شوند و تمکین از شوهر نکنند و وفا نکند کسب شوهران بر مخارج آنها تا منجر بطلاق گردد و اکتفا می کنند مردها به مردها و شبیه می شوند مردها بزنها و زنها بمردها ، پس اگر خواستی دینت را حفظ بنمائی ، در آن شهر سکنی مکن زیرا محل فتنه است(1) 1- از کتاب سفینه انجاۀ و کتاب علائم الظهور آقای ناظم الاسلام کرمانی در کتاب منتخب التواریخ
موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها: بیانات پیغمبراکرم(ص) راجع به علامات آخر الزمان جابر بن عبدالله انصاری که از موثقین شیعه است روایت کرده که: حجة الوداع را با پیغمبر اکرم (ص) بجا آوردم و حضرت برای وداع کعبه آمده بود. و حلقه درب را گرفت و به بلندترین صدای خود فرمود: ای مردم ، اهل مسجد و بازاریان جمع شدند. حضرت فرمود: چیزهائی را که چس از من واقع می شود می گویم، بشنوید، و حاضرین به غائبین برسانند. سپس پیغمبر(ص) گریه کرد و از گریه او جمیع مردم گریستند،همین که از گریه ساکت شد،فرمود : خدا رحمت کند شما را ، بدانید که مثل شما در این روز تا یکصد و چهل سال مثل برگی است بی خار، سپس بیاید زمانیکه تا دویست سال مانند برگ خاردار است ، پس از آ« بیاید که چون خارهای بی برگ می باشد. در چنان زمانی دیده نمی شود جز قدرتمندان ظالم و توانگر بخیل و عالم علالقمند بمال و فقیر دروغگو و پیرمرد بدکار و بچه و جوان بی بند و بار، و زن احمق وسست. پناه بخدا می برم از شرور، میگویم: بیدار شوید و متنبه گردید و جدا نشوید از ثقلین که کتاب خدا و عترت پیغمبر است . پس از آن پیامبر(ص) گریست ، سلمان به پا خاست و عرض کرد: ای رسول خدا در چه وقت اینها واقع خواهد شد ؟ حضرت فرمود: ای سلمان وقتی که علماء اسلام کم شوند و خوانندگان قرآن از بین بروند و زکات را به مستحق ندهند و منکرات را آشکارا نمایند، و صدای مردم در مساجد بلند گردد ، و دنیا را با لای سر و علم را زیر پا گذارند و سخن دروغ گویند، و غیبت را میوه مجالس قرار دهند و حرام را غنیمت شمرند، بزرگان به کوچکان رحم نکنند و کوچکان بزرگان را محترم نشمرند. پس در این وقت و چنین زمانی نازل شود بر آنان لعنت ، و قرار می دهد آسیب ، آنان را در بین خودشان و دین در بین آنان تنها لفظی است، چون دارای این خصال شوند، منتظر باد سرخ(اشاره به مطالب ناگوار) و مسخ گردیدن و سنگسار شدن باشند . بیان این مطلب در قرآن است که خداوند می فرماید: بگو، اوست توانا که برانگیزد بر شما عذابی از فوق و یا از زیر پای شما و یا شما را لباس حزبی پوشاند، که بروی یکدیگر شمشیر بکشید ، نظر کن که ما چگونه آیات را زیرورو می کنیم. پس جمعی از اصحاب برپا خاستن و عرض کردند، یا رسول الله(ع) درچه وقت اینها واقع می شود، حضرت فرمود:زمانیکه نماز را تاخیر اندازند و پیروی از شهوات نمایند و میگساری کنند و پدران و مادران را دشنام دهند و حرام را سود و زکات را زیان دانند، مرد از زن اطاعت نماید، و همسایه آزار شوند ، و صله رحم م مهربانی بزرگان از بین رود، و حیا کوچک ها کم شود و بناها را محک م سازند و بر بندگان ستم نمایند و از روی هوی و هوس گواهی دهند، و حکم بنا حق کنند و فرزند پدر خود را دشنام دهد ، و برادر به برادر خود حسد ورزد، و با شریکان به خیانت معامله کنند ، وفا کم شود ، زنا فراوان گردد ، مردان خود را به لباس زنان زینت دهند، و پرده حیا از مردم سلب گردد، تکبر مثل سم در قلوب آنان راه یابد ، نیکی کم شود ، بیدادا گری فراوان گردد، بزرگان را توهین نمایند، مدح را بمال طلب نمایند و مال را برای غناء انفاق نمایند. بسبب اشتغال بدنیا از آخرت باز مانند ، ورع و تقوی کم و طمع و هرج و مرج زیاد شود، و مومن خوار، و منافق عزیز گردد، مساجد آنان به اذان معمور است، لیکن دلهای آنها از ایمان خالی است، به قرآن استخفاف نمایند، و هر پستی و زبونی را برسانند بمومن ، و در آن زمان صورتشان آدمی و دلهاشان شیاطین است، سخنهای آنها شیرین و دلهای آنها از حنظل تلخ تراست، آنان گرگانی هستند که لباس آدمی بر تن پوشیده اند، روزی نیست مگر اینکه خداوند می فرماید: آیا در حق من مغرور می شوید؟ یا بر من جرئت می ورزید؟ گمان می کنید که شما را بیهوده آفریدم و شما بسوی من بر نمی گردید؟ قسم بعزت و جلال خودم اگر نبود آن کسانیکه مرا به اخلاص بندگی می کنند، مهلت نمی دادم کسی را که نافرمانی مرا کند ولو در یک لحظه ، و اگر نبود پرهیزکاری ورع پیشه ام ، هر آیینه قطره ای باران نمی فرستادم ، بسی شگفت است از مردمی که دارائیشان آنها را مشغول داشته و دارای آرزوهای دور و دراز هستند در حالیکه اجل ، آنان را نزدیک است و آنان بمجاورت خدای خود طمع دارند، لیکن جز بعمل صالح به آن نخواهند رسید و عمل انجام نمی شود، جز به عقل و تقوی . ذکر نکته 1- در ابتدای حدیث این نکته مهم ذکر شده که : بیدار شوید و متنبه گردید و جدا نشوید از ثقلین که کتاب خدا و عترت پیغمبر است یعنی کسانی دچار گمراهی می شوند که ولایت مدار نباشند و اهل دین و قرآن نباشند. 2- خیلی از نکات یاد شده در حدیث برای کل بلاد اسلامی وبعضا دنیا ذکر گردیده و نباید آنرا در یک جامعه کوچک مثلا ایران ما مقایسه نمود بلکه می بایست کل را در نظر گرفت. 3- علت ذکر این احادیث آگاهی از دوران آخر الزمان و دوری جستن از منکرات آن می باشد در واقع چراغ راهی برای ما بوده تا از چاهای پیش رویمان آگاه شویم . اللهم عجل لولیک الفرج موضوعات مرتبط: مهدویت، ، برچسبها:
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
|
|
[ طراحی : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |