مهدویت
در خصوص مسائل دینی و مهدویت

1.رسول خدا - صلّي الله عليه و آله : زماني که ديديد زناني موهاي سر خود را مثل برآمدگي پشت شتر نموده و در ميان نامحرمان ظاهر مي شوند، به آنها بگوئيد که نمازشان قبول نيست.«کنزالعمال/ ج 16/ ص 392»

2.پيامبر اعظم صلي الله و عليه و آله : دو گروره از دوزخيان را ديدم که در اين زمان هنوز نيامده اند ... زناني که پوشيده ولي برهنه اند .... سرهايشان را مانند کوهان شتر برجسته مي کنند، اينان به بهشت نمي روند و بوي بهشت را که از فاصله اي بسيار زياد به مشام مي رسد، استشمام نمي کنند. «ميزان الحکمه/ج1/ص530»

3.رسول خدا - صلّي الله عليه و آله: در آخر الزمان از ميان امت من زناني خواهند آمد که پوشش دارند اما برهنه اند و بر سرهايشان بر آمدگي مانند کوهان شتر خراساني وجود دارد ... پس آنان را لعنت کنيد که ملعونند. «صحيح مسلم /ج6/ص168»

افسران - کوهان شتر


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 10:34 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

آيت الله جاودان در درس اخلاق خود به طرح مباحثي كاربردي پرداختند كه مي‌خوانيم:

صلوات

صلوات یک دعای مقبول است. اگر ما هم این دعا را انجام دهیم از ما هم قبول است. به گناهانمان نگاه نمی کنند. این دعا از ما هم قبول می شود. بنابراین هرچقدر در نمازمان صلوات بفرستیم، آن بخش از نمازمان قبول است. ما یک دوستی داشتیم که مرد بزرگی بود. آن زمانی که ایشان شهید شد، احتمالا سی و دو سه سالش بود. در هر صورت مرد بزرگی بود. من دعایش را که در جا مستجاب شده بود دیده بودم. همان زمان که دعا کرد در جا مستجاب شد. ایشان در قنوت نمازش همه اش صلوات می فرستاد. من از ایشان یاد گرفتم. هرچه در نمازتان بیشتر صلوات بفرستید، احتمال قبولی آن بخش از نمازتان بیشتر است.

دعاي عافيت

زمانی که ما در خدمت حاج آقای حق شناس بودیم، ایشان در سجده آخر یا ولیَّ العافیَة نـَسئـَلـُکَ العافیَة...


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 11:6 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

دزدی به خانه روضه‌خوانی رفت و اثاثیه را جمع کرد و گفت: «یا علی»! ناگهان صاحبخانه از خواب بیدار شد و گفت: کجا؟ من عمری با «یا حسین، یا حسین» اینها را جمع کرده‌ام، تو با یک «یا علی» می‌خواهی همه را ببری!


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:52 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

علامه حسن‌زاده آملی می‌گوید: شبی در عالم رویا دیدم درون چاله قیراندودی چند تکه گوشت افتاده است و مشغول جابجا کردن آن‌ها هستم، وقتی از خواب بیدار شدم، هنوز بوی تعفن آن‌ها مشامم را آزار می‌داد تا اینکه درب منزل را زدند!


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, ] [ 10:12 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

جمعى از شاگردان امام صادق (ع ) به گرد آن حضرت حلقه زده بودند، ابوبصير مى گويد شخصى پرسيد:
(اى پسر رسول خدا!، پيامبر(ص ) را چند بار به معراج (و سير در ملكوت اعلى ) بردند؟).
امام صادق : دوبار، جبرئيل آن حضرت را به معراج برد، و پيامبر(ص ) در اين سير، به جائى رسيد كه جبرئيل گفت :(همين جا بايست ! زيرا به جائى آمده اى كه هيچ فرشته و پيغمبرى به اينجا نيامده است ، همانا پروردگارت در نماز است ).
پيامبر: چگونه خدا نماز مى خواند؟!


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:, ] [ 22:10 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 

آیت الله حائری
آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری(ره) در طول عمر مبارکشان بارها به حرم امام رضا(ع) مشرف شدند، بعد از فوت ایشان آیت الله مرعشی از زبانشان می‌شنود که گفتند: بعد از اینکه مرا در قبر گذاشتند امام رضا(ع) به دیدنم آمده و فرمودند: شیخ مرتضی 69 بار به زیارت ما آمده ای 69 بازدید طلب داری، این اولی آن است باز خواهم آمد.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ] [ 6:2 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

با توجه به اين كه خداوند متعال عليم و حكيم است، پس يكايك احكام، حكمت خاصى دارند، ولكن پى بردن به آن اسرار، براى ما هم، ميسر نيست و هم، چندان مفيد نيست چه اين كه با علم محدود ما از نيازها، استعدادها و نيز راه رفع نيازهاى واقعى و شكوفا كردن استعدادها به نحو صحيح و بدون مخاطرات جسمى و روحى، مادى و معنوى، چگونه مى‏توان چنين ادعايى نمود.

علاوه بر اين كه اساس در اين احكام، فراخوان بشر به تعبد و اظهار بندگى در مقابل حضرت پروردگار است. البته چه بسا ممكن است آگاهى به اين اسرار و حكمت‏ها حداقل در بعضى افراد، موجب تقويت انگيزه آنها در پيروى از آن دستورات شود به همين جهت در صدد كنكاش از اسرار و حكمت‏هاى احكام مى‏كنند.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, ] [ 19:42 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

امام باقر(عليه السلام) فرمودند: اميرمؤمنان، على بن ابى طالب(عليه السلام)، پس از بازگشت از نهروان و پس از اين كه به او خبر رسيد كه معاويه وى را دشنام مى گويد و لعن مى كند و ياران وى را مى كشد، در كوفه به منبر رفت و حمد و ثناى الهى گفت و بر پيامبر خدا درود فرستاد و از نعمت هايى كه خداوند به پيامبرش و به وى عنايت كرده بود، ياد كرد؛


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, ] [ 19:23 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

بسم الله الرحمن الرحيم و صلی الله علی محمّد و آله الطاهرين

 

زمان ظهور منجی عالم آمال الانبیاء وارث اوصیاء انسان کامل امام مهدی

 

بقیه الله حجه ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف رسیده است

 

ما در یک قدمی دوره ظهور آن امام هستیم ،2uy616s نسل امروز از مستقبلین ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند بود ، نظام مقدس جمهوری اسلامی با رهبر فرزانه آن ، مقدمه و متصل به ظهور امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد ؛ از سال 1430 ه.ق یا 1387 ه.ش روز به روز بر عزت و سرافرازی جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه آن در جهان افزوده میشود و همینطور از قدرت و ابهت سردمداران کفر در سراسر جهان کاسته میشود هر چه  اسرائیل غاصب وجنایتکار قاتل کودکان بیشتر جنایت کند بر حقانیت جمهوری اسلامی در نزد جهانیان افزوده میشود.

 

هر چند این علایم خود اظهر من الشمس میباشد که نیازی به قرائن و دلایل بطریقه غیر معمول و غیر عادی ندارد و نگارنده این سطور به کسانی که ذره ای به این حقیقت شک و شبه ای دارند توصیه مینماید به نفس خود مراجعه نمایند و علت عدم توفیق و فهم حقایق و ارزشها را در خود جستجو نمایند . اعرف الحق تعرف اهله - حق را بشناس اهل حق را خواهی شناخت.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ] [ 20:42 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
پایگاه صالحات - حجةالاسلام مهدوي : خدا رحمت كند شهيد عراقي و يكي از شخصيتهاي سياسي خوب امروز كه متأسفانه نمي توانيم اسم ببريم ، ميگويند وقتي امام در ابتداي نهضت اولين اعلاميه سياسي خود را داد ، (خوب ما در حد فهم خودمان..

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ] [ 20:27 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

Image00001

پایگاه صالحات - حجت الاسلام صدیقی :

اگر این حرف را اینجا نزنم ، پس کجا بزنم ؟ می دانم حضرت آقا راضی نیستند ولی ما موظفیم که بگوییم.

مرحوم آیت الله احمدی میانجی ازعرفای زمان و از شاگردان آیت الله بهجت(ره) بودند. ایشان به محضر امام زمان(عج) شرفیاب شده بودند ، در یکی از تشرفات گفتند که از امام زمان در خصوص رهبری آقا سید علی سوال کردم :

agha-6 آقا! نظرتان در مورد ایشان چیست؟

امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف) فرمودند: ایشان از ما هستند .

سخنرانی در بيت رهبري ، مراسم عزاداری حضرت زهرا سلام الله عليها  (28/2/89)

.

 


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ] [ 20:22 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

آیت خدا بهجت(ره): شبی آیت الله خوانساری بزرگ را در خواب دیدم به ایشان گفتم آرزوی شما چیست ؟ فرمود: آرزو دارم برگردم به دنیا یک یا حسین(ع) بگویم.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, ] [ 22:37 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

بصائر: ابراهیم بن ابی البلاد گفت بحضرت رضا(ع) عرض کردم عبدالکریم ابن احسان از عبیده بن عبدالله بن بشر خثمعی از پدرت نقل کرد که فرمود من پشت سر پدرم نشسته بودم بر مرکب می خواست برود بعریض پیر مردی را که سر و ریشش سفید شده بود ملاقات کرد گفت پائین آمد و پیشانی او را بوسید


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, ] [ 20:42 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

بصائر: عجلان ابی صالح از حضرت صادق(ع) راجع بقبه آدم پرسید؛ عرض کردم این قبه آدم است؟ فرمود: آری خداوند را قبه های زیادی است پشت این مغرب شما سی و نه مغرب است سرزمین سفید که پر از مخلوق است و از نور ما استفاده می نمایند ؛ یک چشم بهم زدن معصیت خدا را نکرده و نمی دانند خدا آدم را هم آفریده یا نه ؛از فلانی و فلانی بیزاری میجویند.

عرض کردم چگونه است از فلان و فلان تبری بجویند با اینکه آنها نمیدانند خدا آدم را خلق کرده یا نه . در جواب آنها فرمودند : تو شیطان را می شناسی ؟ جواب بداد نه ؛ جز از راه خبر (خداوند)فرمود دستور داده اند به تو؛ او را لعنت کن و از او بیزاری جو . گفت آری . فرمود: همینطور به آنها نیز دستور داده اند به تبری.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:, ] [ 10:20 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
امام ره

خیلی ها به دنبال راهکاری برای سیر و سلوک و پیشرفت هستند. اما غافل ازاینکه موانعی نیز در این میان هست که اگر موانع را رفع نکنیم هرگز به آن راهکارها نخواهیم رسید و اگر به دنبال آنها برویم به مقصد نمی رسیم.

این داستان درست مانند زمانی است که شخص بیماری دارو مصرف می کند ولی پرهیز نمی کند. به همان مقدار که دارو می خورد و بهبودی برایش حاصل می شود، با ناپرهیزی به همان مقدار  سلامت و صحت خودش را عقب می اندازد.

 

سیر و سلوک هم مانند خیلی کارهای دیگر هم موانعی دارد و هم آفاتی. و چه بسا برخی از همین موانع، آفتهایی هستند برای سیر و سلوک که گاهی ناخودآگاه گریبانگیر سالک می شوند.

 

در این نوشتار به 12 مانع سلوکی اشاره می کنیم.

 


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, ] [ 10:14 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

امام خمینی رحمه الله علیه خاطره ای از سفر خود با مرحوم حاج شیخ عباس قمی بیان می کند:

خورشید خود را بالاى سر ماشین كشیده بود و باران گرما بر سرمان مى ریخت . بیابان سوزان و بى انتها در چشمهایمان رنگ مى باخت و به كبودى مى گرایید از دور هم ، چیزى دیده نمى شد،

 ناگاه ماشین ما كه از مشهد عازم تهران بود از حركت ، ایستاد، راننده كه مردى بلند و سیاه چرده بود با عجله پایین آمد و بعد از آنكه ماشین را براندازى كرد خیلى زود عصبانى و ناراحت به داخل ماشین برگشت و گفت :


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, ] [ 10:0 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

حضرت آیت الله العظمی مظاهری در نقل خاطره‌ای از استادشان آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمایند: «خدا رحمتش‌ کند، درجاتش‌ عالیست، عالی‌تر کند، مرحوم‌ آیت‌ الله مرعشی، من‌ مکاسب‌ پیش‌ ایشان‌ خواندم، هم‌ کفایه‌ خواندم، هم‌ مکاسب... ایشان‌ بنایشان‌ این‌ بود برای‌ این‌که‌ خسته‌ نشوند، یک‌ قصه‌ای‌ گاهی‌ اوقات‌ یا خیلی‌ از اوقات‌ در میان‌ درس‌ برای‌ شاگردها می‌گفتند و یکی‌ از قصه‌هایشان‌ این‌ بود که‌ می‌گفتند:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, ] [ 7:0 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

شب جمعه ی این هفته زمین در پی اکسیر مدد بود

زمان از نظرِ منظرِ من، مثل سبد بود،

شبیهِ سبدی، حاوی یک شهر، جسد بود

برون آمدم از خانه، دلم راه بَلد بود، مرا بُرد قدم در قدم، آهسته و آهسته، خیابان به خیابان

نه شالی نه کلاهی، زمین بود و باران، رسیدیم به یک نقطه ی حساس تر از جان

رسیدیم به یک صحن، به دالان، از آن رد شدم و سبز شد آن لحظه به پیش نظرم زردی ایوان

یکی داد زد: اینجاست همان حج فقیرانِ، اینجاست همان قبله ی ایران،


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 17 دی 1391برچسب:, ] [ 7:58 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

شاید برخى تصور کنند که در کتب اهل سنت، روایتى از پیامبر درباره لزوم مسح بر پا وارد نشده است، در حالى که با یک بررسى، بیش از سى روایت یافتیم که بسیارى از آنها بیانگر وضوى رسول خدا و اصحاب او است.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 11 دی 1391برچسب:, ] [ 20:20 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

وهابیها بسیاری از عقاید مسلمانان را حرام می دانند و بر خلاف عقائدآنها فتاوای را داده اند که به نمونه ای از آنها اشاره می کنیم:
1- حرمت رفتن به زیارت قبور اولیاى الهى.
2- حرمت بنا بر قبور انبیا و اولیا، به خاطر شرک دانستن این عمل. 
3- حرمت ساختن مسجد بر قبور اولیا.
4- حرمت نماز و دعا خواندن در کنار قبور اولیا.
5 - حرمت و شرک دانستن تبرّک به آثار انبیا و اولیا. 
6- حرمت صدا زدن انبیا و اولیا بعد از مرگ و شرک دانستن آن.
7 - حرمت کمک خواستن از اولیاى الهى بعد از مرگ و شرک دانستن آن.
8- حرمت شفاعت خواستن از اولیا بعد از مرگ و شرک دانستن آن.
9- حرمت قسم خوردن به غیر خدا; مثل پیامبر یا ولى یا کعبه و شرک دانستن آن.
10- حرمت قسم دادن بر خدا به حقّ نبى یا ولى.
11- حرمت نذر براى پیامبر یا ولى.
12- حرمت برپایى جشن در اعیاد و موالید انبیا و اولیا.
14- حرمت برپایى عزا در سوک اولیا.
15 - حرمت چراغ روشن کردن بر سر قبور.
16 - حرمت تعمیر قبور اولیا و تزیین آن ها.
17 - حرمت اقامه عزا و مجالس فاتحه.
18- حرمت توسل به انبیا و اولیا و نسبت شرک دادن به آن. (1)

منابع
1. علی اصغر رضوانی، سلفی گری و پاسخ به شبهات، ص 191.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, ] [ 20:26 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

با مراجعه به تاریخ خوارج و بررسى حالات آنان روشن مى شود که در موارد گوناگونى این دو فرقه شبیه یکدیگرند، که به برخى از آن ها اشاره مى کنیم:
1 ـ همان گونه که خوارج آراى شاذ و خلاف مشهور داشتند؛ مثل قول به این که مرتکب گناه کبیره کافر است، وهّابیان نیز چنینند.
2 ـ خوارج معتقدند مى توان دار الاسلام را در صورتى که ساکنان آن مرتکب گناه کبیره شوند، دار الحرب نامید. وهابیان نیز این گونه اند.
3 ـ در سخت گیرى در دین و جمود و تحجّر در فهم آن شبیه هم بودند; خوارج به کلمه «لا حکم إلاّ لله» تمسک کرده و امام على(علیه السلام) را از حکم خلع کردند، وهابیان نیز با ملاحظه برخى از آیات و عدم توجّه به بقیه، حکم به تکفیر مسلمین نمودند.
4 ـ همان گونه که خوارج از دین خارج شدند، وهابیان نیز با اعتقادات خرافى و باطل از دین خارج شدند. لذا در صحیح بخارى حدیثى آمده است که بر آنان قابل انطباق است: 
بخارى به سند خود از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «مردانى ازطرف مشرق زمین خروج مى کنند، آنان قرآن مى خوانند، ولى از گلوى آنان تجاوز نمى کند، از دین خارج مى شوند؛ همان گونه که تیر از کمان خارج مى شود. علامت آنان تراشیدن سر است»(1).
قسطلانى در ارشاد السارى(2) در شرح این حدیث مى گوید: « من قبل المشرق» یعنى از طرف شرق مدینه؛ مثل نجد و مانند آن.
مى دانیم که نجد مرکز وهابیان و موطن اصلى آنان بود که از آنجا به دیگر شهرها منتشر شدند. و همچنین تراشیدن موى سر و بلند گذاشتن ریش از شعارها و نشانه هاى آنان است.
5 ـ در احادیث در وصف خوارج مى خوانیم: «آنان اهل اسلام را مى کشند و بت پرستان را رها مى کنند»(3). این عمل عیناً در وهابیان مشاهده مى شود.
6 ـ عبدالله بن عمر در وصف خوارج مى گوید: «اینان آیاتى را که در شأن کفار نازل گشته مى گرفتند و بر مؤمنین حمل مى نمودند». این عمل در وهابیان نیز وجود دارد.(4)

منابع
1. صحیح بخارى، کتاب التوحید، باب 57، ح 7123.
2. ارشاد السارى، ج 15، ص 626.
3. مجموع فتاوا، ابن تیمیه، ج 13، ص 32.
4. علی اصغر رضوانی، سلفی گری و پاسخ به شبهات، ص 192.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, ] [ 20:23 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

گفت: بله فقط یک نفر.
پرسیدند: چه کسی؟
گفت: سالها پیش زمانی که از اداره اخراج شدم


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:, ] [ 11:7 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

قرار شد همان روزها و همان‌جا عملش کنند. مثل هر جراحی‌ای در هر جای دنیا، دکتر گفت او را بی‌هوش کنند اما اجازه نمی‌داد بی‌هوشش کنند و کسی نمی‌دانست چرا.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:45 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

روزى جبرئيل نزد رسول خدا (ص) آمد، در حالى كه گريه مى كرد، رسول خدا (ص) از علت گريه او پرسيد، جبرئيل عرض كرد: اين دختر (زينب) از آغاز زندگى تا پايان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گريبان خواهد بود.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:41 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

از امام على بن الحسین(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: در روز عاشورا آن هنگام که سپاه دشمن حمله ور شد، امام(علیه السلام) دست هاى خود را به دعا بلند کرد و به پیشگاه الهى عرض کرد:
«اَللّهُمَّ أَنْتَ ثِقَتی فی کُلِّ کَرْب، وَ أَنْتَ رَجائی فی کُلِّ شِدَّة، وَ أَنْتَ لی فی کُلِّ أَمْر نَزَلَ بِی ثِقَةٌ وَ عُدَّةٌ، کَمْ مِنْ هَمٍّ یَضْعُفُ فیهِ الْفُؤادُ وَ تَقِلُّ فیهِ الْحیلَةُ، وَ یُخْذَلُ فیهِ الصَّدیقُ وَ یُشْمِتُ فیهِ الْعَدُوُّ، أَنْزَلْتُهُ بِکَ وَ شَکَوْتُهُ إِلَیْکَ، رَغْبَةً مِنِّی إِلَیْکَ عَمَّنْ سِواکَ، فَفَرَّجْتَهُ عَنّی وَ کَشَفْتَهُ، فَأَنْتَ وَلِىُّ کُلِّ نِعْمَة، وَ صاحِبُ کُلِّ حَسَنَة وَ مُنْتَهى کُلِّ رَغْبَة»؛ (خداوندا! تو تکیه گاه من در هر اندوه، و امید من در هر شدّت و ناراحتى هستى، و تو در هر مشکلى که براى من پیش آید، پشت و پناه منى، چه بسا اندوهى که قلب، در آن ناتوان و چاره در آن اندک و دوست در آن خوار مى شد و دشمن شماتت مى کرد و من همه آنها را به پیشگاه تو آوردم و شِکوه نمودم، تا از همگان بریده و تنها به تو رو آورده باشم و تو مرا از آن گرفتاریها نجات بخشیدى، تو ولىّ هر نعمت، و صاحب هر کار نیک و خیر و منتهاى هر مقصودى).(1)
جالب این که امام(علیه السلام) در این مناجات در آن روز بحرانى و خطرناک تقاضاى خاصّى از خداوند نمى کند؛ چرا که مى داند شاهد مقصود یعنى شهادت را در آغوش خواهد کشید و درسى پایدار براى همه انسانها تا دامنه قیامت از خود به یادگار مى گذارد. او فقط اعتماد کامل و توکّل خود را به لطف بى پایان پروردگار ابراز مى دارد.
همچنین طبق نقل دیگری امام(علیه السلام) در آخرین لحظات عمر گرانبهایش با خداى خود چنین مناجات مى کرد:
«اَللّهُمَّ! [أَنتَ] مُتَعالِى الْمَکانِ، عَظیمُ الْجَبَرُوتِ، شَدیدُ الِْمحالِ، غَنِىٌّ عَنِ الْخَلائِقِ، عَریضُ الْکِبْرِیاءِ، قادِرٌ عَلى ما تَشاءُ، قَریبُ الرَّحْمَةِ، صادِقُ الْوَعْدِ، سابِغُ النِّعْمَةِ، حَسَنُ الْبَلاءِ، قَریبٌ إِذا دُعیتَ، مُحیطٌ بِما خَلَقْتَ، قابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تابَ إِلَیْکَ، قادِرٌ عَلى ما أَرَدْتَ، وَ مُدْرِکٌ ما طَلَبْتَ، وَ شَکُورٌ إِذا شُکِرْتَ، وَ ذَکُورٌ إِذا ذُکِرْتَ، أَدْعُوکَ مُحْتاجاً، وَ أَرْغَبُ إِلَیْکَ فَقیراً، وَ أَفْزَعُ إِلَیْکَ خائِفاً، وَ أَبْکی إِلَیْکَ مَکْرُوباً، وَ اَسْتَعینُ بِکَ ضَعیفاً، وَ أَتَوَکَّلُ عَلَیْکَ کافِیاً، أُحْکُمْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا، فَإِنَّهُمْ غَرُّونا وَ خَدَعُونا وَ خَذَلُونا وَ غَدَرُوا بِنا وَ قَتَلُونا، وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نِبَیِّکَ، وَ وَلَدُ حَبیبِکَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّهِ، اَلَّذی اصْطَفَیْتَهُ بِالرِّسالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلى وَحْیِکَ، فَاجْعَلْ لَنا مِنْ أَمْرِنا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ».
(خدایا! اى بلند جایگاه! بزرگ جبروت! سخت توانمند (در کیفر و انتقام)! بى نیاز از مخلوقات! صاحب کبریایى گسترده! بر هر چه خواهى قادرى! رحمتت نزدیک! پیمانت درست! داراى نعمت سرشار! بلایت نیکو!
هر گاه تو را بخوانند نزدیکى! بر آفریده ها احاطه دارى! توبه پذیر توبه کنندگانى! بر هر چه اراده کنى توانایى! و به هر چه بخوانى مى رسى! چون سپاست گویند سپاسگزارى! و چون یادت کنند یادشان مى کنى! حاجتمندانه تو را مى خوانم و نیازمندانه به تو مشتاقم و هراسانه به تو پناه مى برم و با حال حزن به درگاه تو مى گریم و ناتوانمندانه از تو یارى مى طلبم تنها بر تو توکّل مى کنم، میان ما و این قوم حکم فرما!
اینان به ما نیرنگ زدند، ما را تنها گذارده، بى وفایى کردند و به کشتن ما برخاستند.. ما خاندان پیامبر و فرزندان حبیب تو محمّد بن عبدالله(صلى الله علیه وآله) هستیم، همو که او را به پیامبرى برگزیدى و بر وحى ات امین ساختى. پس در کار ما گشایش و برون رفتى قرار ده، به مهربانیت اى مهربانترین مهربانان!).
و آنگاه افزود: «صَبْراً عَلى قَضائِکَ یا رَبِّ لا إِلهَ سِواکَ، یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ، مالِىَ رَبٌّ سِواکَ، وَ لا مَعْبُودٌ غَیْرُکَ، صَبْراً عَلى حُکْمِکَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا دائِماً لا نَفادَ لَهُ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، یا قائِماً عَلى کُلِّ نَفْس بِما کَسَبَتْ، اُحْکُمْ بَیْنی وَ بَیْنَهُمْ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْحاکِمینَ»؛ (پروردگارا! بر قضا و قدرت شکیبایى مى ورزم، معبودى جز تو نیست، اى فریادرس دادخواهان! پروردگارى جز تو و معبودى غیر از تو براى من نیست. بر حکم تو صبر مى کنم اى فریادرس کسى که فریاد رسى ندارد! اى همیشه اى که پایان ناپذیر است! اى زنده کننده مردگان! اى برپا دارنده هر کس با آنچه که به دست آورده! میان ما و اینان داورى کن که تو بهترین داورانى!).(2)
راستى که چه زیبا و پر محتوا، و چقدر آموزنده است این مناجات که در واپسین ساعات عمر امام(علیه السلام) با بدنى خونین و مجروح و در میان اندوه عمیق از دست دادن یاران و عزیزان، و آینده نگران کننده همسر و دختران و بازماندگان، بر زبان مبارک آن حضرت جارى شد!
معارف الهیه و بالاترین درجه رضا و تسلیم در کلمات آن موج مى زند؛ نه شکوه اى، نه بى تابى، نه اظهار عجز و ناتوانى، و نه ابراز یأس و ناخشنودى ابداً در آن دیده نمى شود.
همه جا سخن از صبر و شکیبایى و رضا و تسلیم در برابر قادر متعال و خداوند لایزال است. آفرین و هزاران آفرین از سوى خدا بر تو باد اى پیشواى آزادگان!)(3)

پی نوشت ها:

(1) . ارشاد مفید، ص 447-488; تاریخ طبرى، ج 4، ص 321 (با مختصر تفاوت) و بحارالانوار، ج 45، ص 4.
(2) . مقتل الحسین مقرّم، ص 282-283.
(3) . گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص 411 و 529.


موضوعات مرتبط: دینی ، احادیث و حکایات از معصومین، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:51 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام(علیه السلام) (در روز عاشورا) به من فرمود:
« نادِ أَنْ لا یُقْتَلَ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ وَ نَادِ بِها فِی الْمَوالی فَإِنّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ»؛ (میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود ؛ زیرا که من از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود»).
در نقل دیگرى آمده است که عمیر انصارى گفت: امام(علیه السلام) به من فرمود:
«نادِ فِى النّاسِ أَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ، فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ رَجُل یَمُوتُ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ لا یَدَعُ لَهُ وَفاءً إِلاّ دَخَلَ النّارَ»؛ (میان مردم اعلام کن هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دینى بر عهده اش باشد که چاره اى براى آن نکرده باشد گرفتار دوزخ مى شود).
مردى برخاست و گفت: همسرم پذیرفت که از طرف من بپردازد. امام(علیه السلام) پاسخ داد:
«وَ ما کِفالَةُ امْرَأَة، وَ هَلْ تَقْضی إِمْرَأَةٌ»؛ (کفالت آن زن چه فایده اى دارد؟ آیا او قدرت دارد چنین کند؟!).(1)
راستى عجیب است که انسانى در بحرانى ترین شرایط، حتّى به بدهکارى هاى اصحاب و یاران خود به مردم توجّه داشته باشد و راضى نشود بدهکاران همراه او پیکار کنند و شهید شوند ؛ مبادا حقوق مردم از دست برود.
این برنامه را با کار کسانى مقایسه کنید که سراسر زندگى آنها انباشته از حرام و حقوق مردم بوده و کمترین اهمّیّتى براى آن قائل نبودند، اصلا چیزى را به نام «حقّ الناس» باور نداشتند!!(2)

پی نوشت ها:

(1) . احقاق الحق، ج 19، ص 429.
(2) . گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، ص 413.


موضوعات مرتبط: دینی ، احادیث و حکایات از معصومین، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:44 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

یکى از بارزترین نمادهاى تفکر عثمانى در کربلا منع آب از امام و سپاهش بود که به بهانه انتقام خون عثمان و کشته شدن او با لب تشنه انجام شد.
اکنون بر اساس منابع شیعه و سنى، براى هر فرد منصفى آشکار است که خون عثمان تنها بهانه اى بیش نبود که امویان آن را براى دست یابى به قدرت، شعار خود قرار دادند و از امیرالمؤمنین و اهل بیت و شیعیانشان خون عثمان را طلب مى کردند. ده ها منبع تاریخى و حدیثى، ده ها نفر از اصحاب رسول خدا و تابعین و ده ها نفر از علما و دانشمندان به برائت امیرالمؤمنین(علیه السلام) تصریح کرده اند که تفصیل این موضوع مجال دیگرى مى طلبد. و تنها به این سخن ابن ابى الحدید معتزلى اشاره مى کنیم که مى گوید: «وَ اللهِ لَقَدْ نَصَرَ عُثمانَ لَوْ کانَ الَمحْصُورُ جَعفَرَ بْنِ أبِى طالِب لَمْ یَبْذَلْ لَه إلاّ مِثْلَه(1); به خدا سوگند او عثمان را بدان حد یارى رساند که اگر جعفر بن ابى طالب محاصره شده بود، همان اندازه به او یارى مى رساند.»


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:34 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

روزی منصور برزج،از اصحاب امام صادق(ع)به آن حضرت عرض می کند:بسیار می بینیم از سلمان فارسی یاد می کنید.حضرت فرمودند:نگو سلمان فارسی،بگو سلمان محمدی. می دانی چرا از سلمان زیاد یاد می کنم.عرض کرد:نه.امام صادق(ع)فرمودند:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, ] [ 21:46 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 وصیت نامه آیت الله العظمی سید علی قاضی طباطبائی  از جمله وصیت نامه های بسیار مفید و آموزنده است که متن آن از این قرار است :

بسم الله الرحمن الرحیم

الحـمـد لله الذی لا یـبقی الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام علی خاتم النبیین الذی هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلی الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسک.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ] [ 14:32 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

شرح دعای محبت توصیه شده از مرحوم آیت الله سید علی آقای قاضی و داستان جالب میرزا خلیل طبیب

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ وَ حُبَّ مَن‏ یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل‏ حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ

ترجمه: خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوست داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی ما بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد ما قرار بده.

همانطور که در چند پست قبلی گفته شد بعد از بررسی سند دعای محبت که مرحوم آقا سید علی آقای قاضی توصیه می کردند در قنوت نماز خوانده شود حالا به شرح این دعا می پردازیم.

اول اینکه او باید روزی کند نه اینکه تو بدوی که محبت آن کسی که از قبل دوست داری تو دلت بیاندازی!!!

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ وَ حُبَّ مَن‏ یُحِبُّکَ ..........

حب جمال و حب کمال را با هم می خواهید.

 

.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 1 آبان 1391برچسب:, ] [ 19:4 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

پیامبر خدا(ص) فرمودند: "جمله «لا حول و لا قوة الا باللّه‏» ۹۹ درد را شفا می‏‌دهد که ساده‏‌ترین آن‌ها اندوه است۱".

از مولای متقیان امام علی(ع) نقل شده که فرمودند: "بیمار شدم و پیامبر خدا به عیادتم آمد و فرمود: «بگو: خداوندا! از تو می‏‌خواهم عافیتی را که می‏‌دهی، پیش اندازی، بر امتحان خویش، بردباری‏‌ام بخشی، و مرا به سوی رحمت خویش ببری». من، این دعا را خواندم و پس از آن دعا، از بستر بیماری برخاستم، گویا که از بندی رَسته باشم۲".

همچنین امام علی(ع) فرمودند: "پیامبر خدا، بر مردی از انصار که بیمار شده بود، وارد شد تا او را عیادت کند. او گفت: ای پیامبر خدا! برای من به درگاه خداوند، دعا کن.

پیامبر صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمود: «بگو: "از خداوند بزرگ، پروردگار عرش بزرگ، مسئلت می‏‌کنم و از خداوند بزرگ سلامتی می‏‌خواهم» مرد، این دعا را سه بار خواند و در پیِ آن، از بستر بیماری برخاست، چنان که از بند، رَسته باشد۳".

امام صادق علیه‏‌السلام به هنگام بیماری این دعا را می‌خواندند: "خداوندا! تو خود، کسانی را سرزنش کردی و فرمودی: «بگو کسانی را که به جای خداوند به خدایی می‏‌پنداشته‏‌اید، فرا خوانید تا ببینید که نه نمی‏‌توانند سختی‏‌ای از شما بگشایند، و نه شما را به حالتی دیگر درآورند». پس ای آن که هیچ کس جز او نتواند سختی‏‌ای از من بگشاید و مرا به حالتی دیگر ببرد! بر محمّد و خاندانش درود فرست، و سختی را از من بگشای و آن را به سوی کسانی ببر که در کنار تو - که خدایی جز تو نیست - خدایی دیگر را می‏‌خوانند۴".

۱- قرب‌الإسناد: ۷۶ / ۲۴۴ منتخب میزان‌الحکمة: ۱۴۸

۲- مسند زید، صفحه ۱۸۱، الکافی، جلد ۲ ، صفحه ۵۶۷ ، حدیث ۱۶، بحارالأنوار، جلد ۹۵ ، صفحه ۱۹ ، حدیث ۱۹ ؛ المستدرک علی الصحیحین، جلد ۱ ، صفحه ۷۰۴ ، حدیث ۱۹۱۷، حدیث ۳۶۹۸ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۱۷۴

۳- مسند زید، صفحه ۱۸۱ عن زید بن علیّ عن أبیه عن جدّه علیهم‏السلام، دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۱۷۶

۴- الإسراء: ۵۶. الکافی، جلد ۲ ، صفحه ۵۶۴ ، حدیث ۱ ، عدّة الداعی، صفحه ۲۵۶ ، الدعوات، صفحه ۱۹۰ ، حدیث ۵۲۸ ، بحارالأنوار، جلد ۹۵ ، صفحه ۱۸ ، حدیث ۱۸ دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۱۷۸


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ] [ 14:36 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

در روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: شب عرفه، شبی است که دعاها در آن مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت بپردازد، پاداش سال‌ها عبادت را دارد و این شب، شب مناجات و توبه است.

برای این شب، اعمالی نقل شده است:

اول
این دعا را که از رسول خدا(ص) نقل شده است بخواند و در پاداش آن فرموده هر کس آن را در شب عرفه یا شب‌های جمعه بخواند، خداوند او را بیامرزد:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, ] [ 14:30 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

دراینکه تاریخ پیدایش اهل سنت از چه زمانی آغاز شده است، اقوالی ذکر شده است. اما قبل از آنکه به تاریخ پیدایش بپردازیم، لازم است در مورد واژه اهل «سنت» یاد آور شویم که اهل سنت به معنای آنچه در ذهن است – یعنی پیروان سنت پیامبر(ص)- نیست؛ چرا که در کتاب «صحیح مسلم» در مورد واژه «سنت» آمده: «هی الطریقه المعتاده سواء کانت حسنه او سیئه»[1]. یعنی سنت به معنای راه عادی است خواه خوب باشد یا بد. و لذا می توان گفت بیشتر کسانی که خود شان را اهل سنت می نامند در واقع پیرو سنت ابوبکر و عمر هستند نه سنت پیامبر(ص) و بنا براین نسبت به سنت پیامبر(ص) باید ایشان را اهل تسنّن نامید نه اهل سنّت. اما درعین حال در اینکه تاریخ پیدایش اهل سنت از چه زمانی آغاز شده است، اقوالی ذکر شده که به آن اشاره می کنیم:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:, ] [ 19:39 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

حضرت آیت‌الله بهجت(ره) معتقد است: ولی فقیه باید تمام شئونات امام معصوم به استثنای امامت و آنچه را که مخصوص امام معصوم است، داشته باشد و بدون تشکیلات حکومتی، دشمنان نخواهند گذاشت که حکومت و آئین اسلامی عملی شود.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 10 مهر 1391برچسب:, ] [ 19:25 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

سؤال: آیا ابو بکر به دستور پیامبر اکرم (ص) امام جماعت شده است ؟
جواب: در منابع اهل سنت آمده است که پیامبر (ص) در زمان بیماری خود ابوبکر را برای پیش نمازی فرستاد تا برای مردم نماز بخواند. از این رو اهل سنت پیش نمازی را دلیل بر شایستگی ابوبکر بر امر خلافت دانسته اند، و می گویند کسی را که پیامبر(ص) او را در امر معنوی مقدم داشته است، چطور در امر دنیوی ما او را مقدم نداریم. 
ما در اینجا ابتدا روایات در این خصوص را نقل؛ و سپس آن را مورد نقد قرار می هیم: 
نقل روایات:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 8 مهر 1391برچسب:, ] [ 12:56 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
دولت آمریکا که اینک با خشم مسلمانان بیدارشده مواجه شده است تلاش می‏کند خود را از این اقدام موهن بری کند؛ اما آیا می‏توان باور کرد که ساخت فیلمی با سرمایه هنگفت 5 میلیون دلاری و نیز اقدامات مستمر کشیش دیوانه بدون اطلاع و رضایت مقامات کاخ سفید انجام شده باشد؟
به گزارش مشرق؛ در حالی که پخش فیلمی موهن موجب خشم مسلمانان، به ویژه در لیبی و مصر و حمله به سفارت آمریکا در این کشورها شده، محتوای این فیلم چیست؟
 
فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم  به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است.
 
در این فیلم دوساعته، شخصیت ارزشمند پیامبر اکرم (ص) به طنز گرفته شده و این چهره پاک، فردی ترسیم شده‌ است که گناهان بسیاری مرتکب می‌شود.
  «سَم باسیل»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «برائت از مسلمانان» نام دارد یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد.

موضوعات مرتبط: دینی ، سیاسی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 25 شهريور 1391برچسب:, ] [ 8:32 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

از آغاز قرن چهاردهم، مکتب “سلفیه” بر سر زبان‌ها افتاد و گروهى آن را به عنوان “دین” و “مذهب”، برگزیدند و خود را “سلفى” نامیدند و برخى، آن را “روش فکرى” براى رسیدن به حقیقت اسلام دانستند. براى روشن شدن مطلب، لازم است با تاریخچه “سلفیه” و شیوه تفکر و روش استدلال آنها در بحث‌هاى اعتقادى و فقهى بیشتر آشنا شویم. اینک بیان این مطالب:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 12 شهريور 1391برچسب:, ] [ 22:59 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

 براي استجابت دعا شرط هايي ذكر شده است كه بيان هر يك طولاني مي شود. اولياء و بزرگان دين علت عدم استجابت دعاها را به عوامل گوناگوني ربط دادهاند. شخصي نزد حضرت علي(ع) از عدم استجابت دعا شكايت كرد و گفت: با اين كه خداوند فرمود: دعا كني، من اجابت مي كنم چرا ما دعا مي كنيم و به اجابت نميرسد؟ امام فرمود: قلب و فكر شما در هشت چيز خيانت كرده (به همين جهت دعايتان مستجاب نميشود:
 


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 7 شهريور 1391برچسب:, ] [ 12:21 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

شیعه حضرت فاطمه  ( س)

مردى به همسرش گفت : نزد فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله برو و درباره من از او سوال کن که آیا من شیعه شما هستم یا خیر؟
همسرش نزد فاطمه علیها السلام رفت و از او سوال کرد.

حضرت فرمود: به او بگو:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 2 شهريور 1391برچسب:, ] [ 15:4 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

تدبیر خداوند در صیانت از ائمه(علیهم السلام)

 

بدون شک کسانی که برای غصب خلافت برنامه ریخته و برای خلع سلاح نهایی وارثان حقیقی آن، دست آنها را از اموال دنیایی که حق آنها بوده به بهانه های واهی خالی می کنند، هیچ بعید نبود که اگر نام آنها در قرآن تصریح می شد و هیچ راهی برای کنار زدن آنها اعم از تأویل آیه یا انطباق آن بر دیگری نداشتند خود آنها را از بین می بردند تا راه را برای رسیدن به هواهای نفسانی خود باز کنند.
لذا در روایات می خوانیم که پیامبر(ص) چون زمینه حسادتها را در بین مردم می دیدند به امیرالمؤمنین(ع) توصیه کردند در برابر آنان مقاومتی تا سر حد مرگ از خود نشان ندهد، چرا که منافقان ثابت کرده اند که در محو تمامی آثار نبوت همتی بس بلند دارند، و امکان اینکه یکسره اصل نبوت و قرآن زیر سؤال رود وجود داشت، لذا خداوند به پیامبر دستور می‌دهد با معرفی امیرالمؤمنین(ع) تبلیغ خود را کامل کرده، نگران باقی قضایا نباشد و این خود تدبیر حکیمانه خداوند در حفاظت از این شجره مقدسه از گزند بد خواهان بوده است.
حضرت آیت الله سبحانی در این مورد می فرمایند: «چه بسا ذکر نام ائمه سبب می‌شد که آزمندان حکومت و ریاست به نسل‌کشی بپردازند، آنها برای اینکه از تولد آن امامان جلوگیری کنند، هیچ بعید نبود همچنانکه درباره حضرت موسی(ع) رخ داد به نسل کشی اهل بیت دست بزنند. لذا درباره حضرت مهدی(عج) هم که در احادیث تاکید به نسب و خاندان ایشان شده بود، می بینیم حساسیت‌های فراوانی پدید آورد و خانه حضرت عسکری(ع) مدت‌ها تحت‌ نظر و مراقبت بود تا فرزندی از او به دنیا نیاید و در صورت تولد، هر چه زودتر به حیات او خاتمه دهند».


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ] [ 22:33 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

پاسخ: اين سؤال به دو شيوه مطرح مي‌شود:

گاهي مي‌گويند مقصود از مصحف علي(ع) چيست؟

گاهي هم گفته مي‌شود مقصود از كتاب علي(ع) چيست؟

مقصود از مصحف علي(ع) جمع‌آوري قرآن به ترتيب نزول است. ابن نديم در «فهرست» مي‌نويسد: اميرمؤمنان احساس كرد كه مردم درگذشت پيامبر را به فال بد گرفته‌اند، سوگند ياد كرد كه ردا بر زمين نگذارد، مگر اين كه قرآن را گردآوري كند. او قرآن را در سه روز جمع‌آوري كرد و به مسجد آورد.[1]


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 18 مرداد 1391برچسب:, ] [ 14:29 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

شفاعت پیامبران و امامان و بندگان صالح خدا که طبق آیات صریح قرآن باعث تقرب به پروردگار مى‏گردد، در مفهوم وسیع توسل داخل است، و همچنین پیروى از پیامبر و امام موجب نزدیکى به ساحت مقدس پروردگار مى‏باشد وحتى قسم دادن خداوند به مقام پیامبران و امامان و صالحان که نشانه علاقه به آنها و اهمیت دادن به مقام و مکتب آنان مى‏باشد جزء این مفهوم است.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, ] [ 10:43 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

ملك‌ الموت‌ مانند آينه‌ است‌ و محتضر خود را در آن‌ مي‌نگرد

ملك‌ الموت‌ و اعوان‌ او از فرشتگان‌ دگر ماهيّت‌هاي‌ مختلفه‌ندارند تا هر وقت‌ بخواهند وجودشان‌ در قالب‌ يك‌ ماهيّت‌ بوجود آيد؛ بلكه‌ چون‌ از موجودات‌ ملكوتيّه‌ و مجرّده‌ هستند بنابراين‌ عيناً مانند آئينۀ صاف‌ و روشن‌ بوده‌ و خودبين‌ و خودنما نيستند بلكه‌ غيرنما هستند و در مقابل‌ روح‌ هر شخص‌ محتضري‌ واقع‌ شوند عكس‌ كمالات‌ يا زشتيهاي‌ او در آنها پيدا مي‌شود، و لذا شخصي‌ كه‌ در حال‌ جان‌ دادن‌ است‌، صورت‌ ملكوتيّه‌ و صفات‌ و اخلاق‌ خود را چه‌ نيكو باشد و چه‌ ناپسنديده‌ باشد، در صورت‌ و جمال‌ آنها مشاهده‌ ميكند؛ و در واقع‌ حسن‌ و جمال‌، يا قبح‌ و زشتي‌ نفس‌ ناطقۀ خود را در آنها مي‌بيند.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 11 تير 1391برچسب:, ] [ 11:32 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

آقائى و بزرگوارى ائمه علیهم السّلام

 

باز آقاى قدس مى گوید: روزى آقا دررابطه با بزرگوارى و اغماض ‍ ائمه اطهار - صلوات اللّه علیهم -فرمودند:

 

در نزدیكى نجف اشرف ، در محلّ تلاقى دو رودخانه فرات و دجله آبادیى است به نام ((مصیّب ))، كه مردى شیعه براى زیارت مولاى متقیان امیرالمؤ منین علیه السّلام از آنجا عبور مى كرد و مردى از اهل سنّت كه در سر راه مرد شیعه خانه داشت همواره هنگام رفت و آمد او چون مى دانست وى به زیارت حضرت على علیه السّلام مى رود او را مسخره مى كرد.

 

حتى یك بار به ساحت مقدس آقا جسارت كرد، و مرد شیعه خیلى نارحت شد. چون خدمت آقا مشرّف شد خیلى بى تابى كرد و ناله زد كه : تو مى دانى این مخالف چه مى كند.

 

آن شب آقا را در خواب دید و شكایت كرد آقا فرمود: او بر ما حقّى دارد كه هر چه بكند در دنیا نمى توانیم او را كیفر دهیم . شیعه مى گوید عرض كردم : آرى ، لابّد به خاطر آن جسارتهایى كه او مى كند بر شما حق پیدا كرده است ؟! حضرت فرمودند:


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, ] [ 22:22 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

آیه الله بهجت چطور بهجت شد؟

آیت الله بهجت ره

وقتی سخن از کسی مثل آیه الله العظمی بهجت به میان می آید سخن گفتن دشوار می شود. توصیف گستره و پهنای دریا در توان مورچه ای کوچک نیست.

 

به هر حال وجود اشخاص برجسته و بزرگی مانند ایشان نیاز به شناخت کامل و جامعی دارد که برای امثال ما به این سادگی میسر نخواهد شد.

 

آیه الله بهجت را همه علاوه بر مرجعیت و رتبه عملی به اخلاق و عرفان خودسازی می شناختند. اما نکته مهم و کلیدی اینجا رقم می خورد که چه چیزی آیه الله بهجت را بهجت کرد. آیا فقط شهرت بود؟ مرجعیت به تنهایی و یا بعد عرفانی و خودسازی او باعث شد تا شهره آفاق شود.

 

در این مقاله سعی داریم با چند داستان کوتاه از زندگی ایشان, پاسخ را به خود شما کاربر عزیز واگذار کنیم. قبل از اینکه این داستانها را بخوانید به این نکته اشاره می کنیم که مقام عبودیت و بندگی, لازمه و بستر هر پیشرفت سلوکی است. حتی انبیای عظام هم ابتدا بنده خدا بودند و سپس رسول او شدند.

 

در تشهد می خوانیم: و اشهد ان محمدا عبده و رسوله. و بندگی و عبودیت پیامبر عظیم الشان را بر رسالت او مقدم می کنیم.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 26 خرداد 1391برچسب:, ] [ 19:43 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

کرامتی عجیب از سید الشهدا

آیت الله حایری

در روایات است که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خدا او را با آن محشور می کند. حضرت می خواهد بفرماید که هر کسی به هرچه علاقه داشته باشد و عشق بورزد با همان در آن دنیا محشور و همنشین خواهد بود. خواه آن چیز بد باشد یا خوب. فرقی نمی کند.

 

از همین جا تفاوت درجات انسان ها مشخص می شود. هر که روحی بلند و پاک و آراسته داشته باشد به چیزهای کوچک دل نمی بندد. اینجاست که می فهمیم چرا اولیای خدا اینقدر به اهل بیت عصمت و طهارت وابسته و مشتاق بودند. آنها که به دنبال کمال انسانی و انسانیت اند عاشق الگوهای انسانیت و عبودیت می شوند. این داستان برای انسانهای پست و فرومایه بروعکس و واژگون است.

 

ائمه اطهار که مصداق بارز غیرت اند هم در مقابل هیچگاه دوستداران خود را رها نمی کنند و روح بلند و ملکوتی و انسانی آنها اجازه نمی دهد که مشتاقانشان را دست خالی برگردانند.

 

مرحوم شریف رازی نقل می کند :

 

آیت الله حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم دارای خصایص اخلاقی و انسانی و سجایای بسیاری بود.

از خصوصیات بارز او شدت ارادتش به پیامبر و خاندانش ، به ویژه سالار شهیدان حضرت سیدالشهداء علیه السلام بود که زبانزد خاص و عام بود.


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 26 خرداد 1391برچسب:, ] [ 19:28 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

از نظر عرفانى حقيقت مرگ چيست؟ چرا برخى در دنيا احساس پوچى مى‌كنند؟

 

جواب:

مرگ يعنى عصاره زندگى. مسأله مرگ در فرهنگ انبياى الهى اين نيست كه انسان مى‌ميرد، بلكه مرگ ‏به اين معناست كه انسان، مرگ را مى‌ميراند و بين اين دو خيلى فرق است زيرا كسى كه مى‌گويد من ‏مى‌ميرم و نابود مى‌شوم، چنين آدمى يا پوچ خواهد بود يا بى‌بندوبار، يا هميشه نااميد است يا بارى به هر ‏جهت؛ زيرا مى‌گويد وقتى پايان زندگى، نابودى است چرا از لذت زودگذر بهره نبرم. براى او حلال و حرام ‏يكسان است. زشت و زيبا يكسان است. مسأله غيرت و مسئوليت و تعهد مطرح نيست. مى‌گويد عاقبت ‏زندگى نابودى است. اين يك فكر باطل و يك جهان‌بينى غلط است اما انبياء به ما آموخته‌اند كه انسان، مرگ ‏را مى‌ميراند، مرگ را تسليم خود مى‌كند نه انسان بميرد و تسليم مرگ شود. تعبير قرآن اين نيست كه شما ‏مى‌ميريد. تعبير قرآن اين است كه شما مرگ را مى‌چشيد و مى‌ميرانيد. نفرمود مرگ، هر كسى را مى‌چشد. ‏فرمود هر كسى مرگ را مى‌چشد «كلّ نفس ذائقَة المَوتِ»(1).


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 26 خرداد 1391برچسب:, ] [ 19:22 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
آیت‌الله امینی تشریح کرد
سخت ‏ترين مرحله حسابرسى در قیامت چیست ؟
 
آیت‌الله ابراهیم امینی در کتاب معاد در قرآن سخت‌ترین مرحله حسابرسی در قیامت را از نگاه آیات و روایات تشریح کرده است.

موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, ] [ 11:32 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

آیت الله حق شناس قدس سره:

اگر خواستی ببینی که چقدر به دنیا تعلقات داری، وضو گرفته و نماز بخوان تا آن تعلقات نمایان شود. اگر چنانچه اهل دنیا نبودی پس چرا از اول که می گویی "الله اکبر" شیاطین می برندت این طرف و آن طرف؟ و بعد نماز که تمام شد می گویی : "راحت شدم!"


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 21:41 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]

حتما در بين شبکه هاي ماهواره اي به شبکه اي برخورده ايد که در آن يک روحاني جوان افغاني مشغول صحبت و مناظره در باره مذاهب شيعه و تسنن است. روحاني جواني که عليرقم سن کم تسلط بسيار عالي بر مسائل فقهي دارد و حوزه اي که خيلي کار کرده کتب اهل سنت هست موضوع اصلي صحبتهايش اثبات ولايت اميرالمومنين(ع) ...


موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, ] [ 18:13 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

جهت مشاهده وبلاگ به منوی خانه مراجعه فرمائید
نويسندگان
آخرين مطالب
آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهريور 1390 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390 فروردين 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 64
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 84
بازدید ماه : 119
بازدید کل : 409711
تعداد مطالب : 306
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1