مهدویت

مهدویت
در خصوص مسائل دینی و مهدویت
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان:
ميزان ولايت‌مداري مسئولين يكي از نشانه‌هاي نزديكي يا تأخير ظهور است
 
 فارس: حجت الاسلام و المسلمين پناهيان در سومين سخنراني از سلسله سخنراني‌هاي خود در مهديه تهران با موضوع "آيا ظهور نزديك است؟ "، طي سخناني گفت: "ما براي پيش‌بيني اينكه ظهور نزديك است يا نه، بايد به قواعدِ ظهور مراجعه كنيم و ببينيم ظهور در چه شرايطي رخ مي‌دهد و آيا آن شرايط فراهم است يا نه. پس براي پيش‌بيني زمان ظهور، نيازي به غيب‎گويي و پيش‌گويي رمال‌ها و فال‌گيرها نداريم. فقط كساني خود را محتاج غيب‌گويان و پيش‌گويان مي‌بينند كه دستشان از قواعد عالم خالي است و اتكا و توكلشان به خداوند متعال بسيار كم است ".
در ادامه فرازهايي از اين سخنان را مي‌خوانيد:


از نتايج مهمِ توجه به قواعد ظهور اين است كه ما در ظهور حضرت و نزديك بودن آن نقش داريم
---------------------------------------------------------------------------------------------------
" گذشته از حوادث ظهور، قواعد بسيار روشني براي ظهور حضرت وجود دارد، كه اين قواعد هم تكليف ما را روشن مي‌كنند و هم مي‌توانند نشان دهند كه آيا ما به ظهور نزديك شده‌ايم يا نه.

" اگر از ناحيه "قواعد ظهور " وارد بحث نزديك بودن ظهور شويم، به نتايج بسيار باورنكردني و جالبي خواهيم رسيد. يكي از آن نتايج اين است كه مي‌توانيم نقش خودمان را در ظهور حضرت پيدا كنيم. آيا واقعاً ما در ظهور حضرت نقش داريم؟ آيا ما واقعاً در ادامه يافتن و طولاني‌تر شدن غيبت حضرت نقش داريم؟

" در صورتي‌كه ما در ظهور حضرت نقش داشته باشيم، مي‌توانيم براي پيش‌بيني كردن زمان ظهور به وضعيت و رفتارهاي خودمان نگاه كنيم. به عنوان مثال، يك كُشتي‌گير را در نظر بگيريد كه براي رسيدن به مقام قهرماني و دريافت مدال، به مسابقات كشتي اعزام مي‌شود. اين كشتي‌گير اگر حرفه‌اي باشد، از ميزان آمادگي خود و نحوه تمرين كردن‌هاي خود و ساير حريفانش مي‌تواند بفهمد كه آيا مدال خواهد آورد يا نه.
كساني محتاج پيش‌گويان هستند كه دستشان از قواعد الهي خالي است / براي پيش بيني نزديك بودن ظهور به رمال‌ و فال‌گير نيازي نيست

" ما براي پيش‌بيني اينكه ظهور نزديك است يا نه، بايد به قواعدِ ظهور مراجعه كنيم و اين قواعد را مورد بررسي قرار دهيم و ببينيم ظهور در چه شرايطي رخ مي‌دهد. آيا آن شرايط فراهم است يا نه؟ پس براي پيش‌بيني زمان ظهور، نيازي به غيب‌گويي و پيش‌گويي رمال‌ها و فال‌گيرها نداريم.

" فقط كساني خود را محتاج غيب‌گويان و پيش‌گويان مي‌بينند كه هم دستشان از قواعد عالم خالي است و هم اتكاء و توكلشان به خداوند متعال بسيار كم است. اينكه اگر كسي به خداوند اتكاء داشته باشد، خداوند او را ياري خواهد كرد، خود يكي از قواعد عالم است. (وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ) (طلاق/۳) پس بايد ببينيم چقدر اخلاص و چقدر توكل به خدا داريم؟

" كسي كه از قواعد عالم خبر ندارد، دوست دارد براي تنظيم وضعيت خودش، آينده را از اين روش‌ها پيش‌بيني نمايد. كسي كه نمي‌خواهد به اين قواعد روشن متمسك شود، به فال‌گير و غيب‌گو و پيش‌گو متوسل خواهد شد و ما مي‌دانيم كه توسل به اين امور شرعاً حرام است. (از جمله اينكه اميرالمؤمنين فرمودند: الكاهِنُ كالسّاحِرِ، والسّاحِرُ كالكافِرِ ، والكافِرُ فى النَّارِ) (نهج البلاغه/خطبه ۷۹) (همچنين امام صادق(ع) فرمودند: اگر كسي خودش از شياطين براي غيب‌گويي كمك بگيرد يا به كسي كه اين كار را مي‌كند مراجعه كند، از دين رسول خدا برائت جسته [و كافر شده] است؛ مَنْ تَكَهَّنَ أَوْ تُكُهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ دِينِ مُحَمَّدٍ) (خصال صدوق/۱/۱۹)

آيا ما در نزديك‌تر شدن ظهور مؤثر هستيم؟
----------------------------------------------
" رفتار ما، احساس و انگيزه ما، ايمان و معرفت ما و حتي دعاها و اضطرار روحي ما، همگي در فرج حضرت مؤثر هستند. پس حداقل به ميزاني كه خودمان در امر فرج مؤثر هستيم مي‌توانيم حدس بزنيم كه چقدر ظهور نزديك است. يعني ما براي اينكه بفهميم ظهور نزديك است يا خير، مي‌توانيم به رفتارها و انگيزه‌هاي خودمان نگاه كنيم.

" اگر ما رفتار و عملكرد خوبي داريم، پس ظهور نزديك است و اگر گناهان ما زياد است، پس مي‌توان گفت ظهور نزديك نيست و اين قابل محاسبه است. مسئله ظهور، از روي شانس و اقبال نيست كه بگوييم به هيچ چيزي ربط ندارد و خداوند بدون حكمت و محاسبه، اين كار را صورت مي‌دهد. بعضي افراد هم ممكن است بگويند كه به حكمت الهي مربوط است و ما هم از حكمت خداوند بي‎اطلاع هستيم! در حالي‌كه خداوند سنت‌ها و قواعد تغييرناپذيري دارد كه آنها را از طريق قرآن و ائمه براي ما بيان كرده است. و حكمت پروردگار هم مطابق همان سنت‌هايي است كه اعلام فرموده است.

دعا و تضرع ما براي نزديك‌ شدن ظهور، در امر فرج مؤثر است
-------------------------------------------------------------------
" علاوه بر اينكه رفتار و احساس و ايمان ما در نزديك شدن ظهور تأثيرگذار است، دعاي ما هم در امر فرج مؤثر است. ظهور و خروج حضرت موسي(ع) براي نجات بني‏اسرائيل ۱۷۰ سال جلو افتاد، به‌خاطر اينكه بني‌اسرائيل براي اين امر مهم، ۴۰ روز دعا و تضرع كرده و ضجه زدند و ملتمسانه آن را از خداوند خواستند و خدواند به‏واسطه اين تضرع و ناله آنها ۱۷۰ سال باقي‎مانده را بر آنها بخشيد و به موسي فرمان داد كه آنها را نجات دهد. و امام صادق عليه السّلام هم به ما فرموده‌اند: اگر شما نيز همين‌طور براي ظهور حضرت دعا كنيد، فرج نزديك شده و محقق خواهد شد. (فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي‎إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ. قَالَ وَ قَالَ أَبُو‏عَبْدِاللَّهِ ع: هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ، لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا) (تفسير عياشي/۲/۱۵۴)

" حال بايد ببينيم كه ما چقدر براي ظهور حضرت دعا مي‌‌كنيم، چقدر اصرار مي‌كنيم، چقدر گريه مي‌كنيم و چقدر دعاي ندبه مي‌خوانيم؟ اين امور قابل محاسبه هستند و مي‌توان با بررسي آنها به نتايج خوبي رسيد.


رونق محافل امام زماني(ع) به ويژه دعاي ندبه در ميان شيعيان، شاخصي براي نزديك بودن ظهور است
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" دعا براي فرج و به‌ويژه دعاي ندبه، نمونه‌اي از رفتارهاي ماست كه مي‌توانيم بر اساس آن، نزديك بودن ظهور را پيش‌بيني كنيم و حتي فراتر از يك پيش‌بيني، مي‌توانيم امر فرج را جلوتر بيندازيم. يعني اگر به محافل امام زماني عليه السّلام خودمان و دعا براي ظهور حضرت رونق بدهيم مي‌توانيم امر فرج را جلوتر بيندازيم.
" همچنان‌كه مقام معظم رهبري به جوانان فرمودند: "شما مردم عزيز به‎خصوص شما جوانان هرچه در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحيتها در وجود خودتان بيشتر تلاش كنيد، اين آينده را نزديك‏تر خواهيد كرد. اين‏ها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزديك كنيم، آن روز نزديك خواهد شد؛ همچنان كه شهداى ما با فدا كردن جانِ خودشان آن روز را نزديك كردند. " (۲۲/۰۸/۱۳۷۹)

" خوب است بررسي كنيم و ببينيم، قبل از انقلاب چقدر دعاي ندبه در كشور رواج داشته و الآن چقدر رواج دارد؟ معلوم است كه الآن بسيار بيشتر است. در دوران دفاع مقدس رونق دعاي ندبه مقداري بيشتر شد اما بعد از جنگ اُفت كرد. البته رونق دوران جنگ را نمي‌توان به‌حساب آورد چون در اثر جنگ و اضطرارها و موقعيت‌هاي خاص آن زمان بود.

" بعد از گذشت يك دوره‌ سكوت و غفلتِ پس از جنگ، دوباره به تدريج دعاي ندبه رونق پيدا كرد و اين رونق هم از همين مكان عزيز (مهديه تهران) شروع شد و تدريجاً به كل كشور سرايت كرد و الآن وضعيت خوبي پيدا كرده است به حدي كه مي‌توان گفت شيعه در طول تاريخ هيچ‌گاه اين‎قدر دعاي ندبه نمي‌خوانده و اين مي‌تواند يك علامت باشد.

" اگر اقبال شيعيان به دعا كردن براي ظهور حضرت و به ويژه دعاي ندبه، كه يكي از شاخص‌هاي مهم آن است را مورد بررسي قرار دهيم خواهيم ديد كه الآن اين دعا واقعاً در جامعه ما رونق پيدا كرده است. اين مسئله هم مانند يك موجِ گذرا نيست كه بعد از مدتي افول كند و كم‎رونق شود، چرا كه اگر چنين بود بايد بعد از مدتي كه دوران تازگي دعاي ندبه در جامعه سپري شد، اين موج هم افول مي‌كرد. ولي ما افولي براي دعاي ندبه نمي‌بينيم بلكه به‎عكس اين دعا، رسم زندگي مؤمنانه مردم شده است. پس همين‌كه افول نكرده است دليل بر اين است كه رونق آن اصيل و ريشه‌دار است. و اين مي‌تواند يك علامت براي نزديكي ظهور باشد.

برخي افراد، علاقه و احساسات مردم به امام زمان(ع) را كم ارزش تلقي مي‌كنند
------------------------------------------------------------------------------------------
" برخي افراد در گفت‎وگوها و سخنان خود، علاقه و احساسات مردم نسبت به حضرت را كم‎ارزش تلقي كرده مي‌گويند: "اينها فقط احساسات است و ما بايد دنبال معرفت و يا عمل باشيم! " اينها توجه ندارند كه فقط كسي به دنبال معرفت و عمل خواهد رفت كه نسبت به حضرت ارادت و علاقه داشته باشد. همچنان‌كه كسي كه حقيقت‌طلب باشد و عشق به حقيقت داشته باشد، به دنبال حقيقت خواهد رفت و الّا كسي كه دل هرزه داشته باشد، هيچ‌گاه دانشمند و عارف نخواهد شد. اين عشق به حقيقت است كه انسان را حقيقت‌طلب و حقيقت‌فهم بار مي‌آورد.

" كسي كه دلش براي علم و معرفت مي‌سوزد و مي‌خواهد زمينه رونق آن را فراهم كند، بايد علاقه به حقيقت را افزايش دهد و كسي كه دلش براي معرفت به امام زمان عليه السّلام مي‌سوزد، بايد علاقه و محبت به حضرت را افزايش دهد.

" نگوييم اينها همه‌اش احساسات است و بايد دنبال عمل برويم و رفتارمان را درست كنيم. رفتار انسان از كجا نشأت مي‌گيرد؟ عمل و رفتار انسان در اثر گرايش‌هاي او درست مي‌شود. پس اگر علاقه ما به امام زمان عليه السّلام افزايش پيدا كند رفتارهاي ما نيز تدريجاً درست خواهد شد. هرچه اين علاقه بيشتر شود به همان نسبت، اعمال ما نيز بهبود خواهد يافت.

" البته هرچقدر معرفت و رفتارهاي ما واقعاً اصلاح شود، حتماً مي‌توان تأثيرش را در افزايش محبت ما به حضرت نيز ديد. و اين رابطه متقابل است.

دعا و گريه‌هاي ما در فراق حضرت، هنوز به حد كافي نرسيده است
--------------------------------------------------------------------------
" از سوي ديگر، علاقه و احساسات ما نسبت به حضرت هنوز آن‏چنان كه بايد باشد نيست، چرا كه الآن بدون حضرت خيلي راحت داريم زندگي مي‌كنيم و كمبودي هم احساس نمي‌كنيم! آيا ما مي‌توانيم راجع به حضرت بگوييم: "بي‎همگان به سر شود، بي‏تو به سر نمي‌شود "؟

" البته اينكه موج اصيل توجه به حضرت در جامعه افزايش پيدا كرده است جاي تقدير دارد، ولي بايد گفت اين توجه و علاقه و احساسات نسبت به حضرت، اصلاً كافي نيست. اين عشق و ارادتي كه الآن در جامعه ما و بين جوانان ما نسبت به حضرت موجود است بسيار قابل تقدير است و نسبت به گذشته هم افزايش پيدا كرده است اما هنوز كم است. علاقه‌مندان به حضرت بايد علاقه و محبت خود به حضرت را به شدت افزايش دهند.

" اگر واقعاً عشق و ارادت ما به حضرت افزايش پيدا كند، چرا خداوند بايد امر فرج را به تأخير بيندازد؟ اگر واقعاً دعاي مضطرانه ما براي ظهور حضرت افزايش پيدا كند، چرا خداوند بايد به اين دل‌هاي مشتاق، پاسخ ندهد؟

" از امام صادق عليه السّلام نقل شده است كه آن‎قدر براي مهدي نازنينشان اشك ريختند و مناجات كردند كه اطرافيان حضرت متعجب ‌شدند و ‌پرسيدند: "در فراق چه‎كسي اين‌گونه گريه مي‌كنيد؟! " با وجود اينكه ايشان خودشان امام بودند و هنوز حضرت صاحب الزمان عليه السّلام به دنيا نيامده بودند، اين‎قدر براي ايشان گريه مي‌كردند و امام زمان را با لفظ "سيدي " خطاب قرار مي‌دادند و مي‌فرمودند: "سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ أَسَرَتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي " (غيبت طوسي/۱۶۷)

چگونه محبت به امام زمان(ع) را در خود افزايش دهيم؟
-------------------------------------------------------------
" ما مي‌توانيم از روي قواعد، در مورد زمان ظهور نظر بدهيم. يكي از اين قواعد اين است كه رفتار و احساسات ما در زمان ظهور تأثيرگذار است و لذا بر اساس آن مي‌توان در مورد زمان ظهور اظهار نظر كرد. اگر احساسات و علاقه به حضرت اوج بگيرد مي‌توان گفت ظهور نزديك است.
" بايد بر دست كساني كه محبت مردم به امام زمان عليه السّلام را در جامعه افزايش مي‌دهند، بوسه زد. هنرمندان، شاعران، ذاكران، عالمان، عارفان و موعظه‌گراني كه در اين مسير قدم برمي‌دارند، بسيار قابل تقديرند.

" يكي از راه‌هاي افزايش محبت به امام زمان عليه السّلام اين است كه مطالعات خود را نسبت به امامت افزايش دهيم و مفهوم امامت را در قلب خود تثبيت كنيم. بايد معارف ولايي خود را تفصيل دهيم و با ويژگي‌ها و مشخصات امام كاملاً آشنا شويم. همين معرفت سبب افزايش محبت در قلب ما خواهد شد.

" يكي از منابع بسيار خوب براي كسب معارف اهل بيت عليهم السّلام زيارت جامعه كبيره است. بايد صدها بار درباره مفاهيم و مضامين عالي زيارت جامعه تفكر كرد. مطالعه متن زيارت جامعه، به همراه مطالعه شرح‌هايي كه بر آن نگاشته شده است، در بالابردن معرفت ما نسبت به مقام امامت و ولايت، بسيار مؤثر و مفيد خواهد بود و بعد از كسب اين معارف، اشك‌هاي ما عيار بالاتري خواهد داشت.

ويژگي خاص محبت به امام زمان(ع) نسبت به ساير ائمه(ع)
------------------------------------------------------------------
" ما اگرچه بين امامان خود تفاوتي قائل نيستيم اما محبت ما به امام زمان عليه السّلام نسبت به ساير اهل بيت عليهم السّلام يك برتري نسبي دارد. به عنوان مثال اگر ما به امام حسين عليه السّلام محبت داشته باشيم و براي ايشان گريه كنيم، خيلي هنر نكرده‌ايم. چرا كه اباعبدالله عليه السّلام آن‎قدر مصيبت ديده‌اند كه هريك از آن مصائب كافي است تا دل هر انساني را به آتش بكشد و متأثر نمايد.

" آن‏قدر خاطرات و داستان‌هاي جگرسوز از امام حسين عليه السّلام براي ما نقل شده ‌است كه قلب هر انساني را به درد مي‌آورد و اشك او را جاري مي‌سازد. تا جايي‌كه حتي غيرشيعيان و غيرمسلمانان نيز نسبت به ايشان ابراز محبت مي‌كنند، كتاب مي‌نويسند و در مصائب ايشان اشك مي‌ريزند. لذا همه مي‌توانند نسبت به امام حسين عليه السّلام ارادت داشته باشند، اما هركسي نمي‌تواند به امام زمان عليه السّلام ارادت پيدا كند.

" هيچ خاطره و داستاني از مولايمان امام زمان عليه السّلام براي ما نقل نشده است ولي با اين حال محبت فزاينده ايشان در قلوب مؤمنين قابل وصف نيست و عشق جانگداز ايشان در قلوب شيعيان روز و شب زبانه مي‌كشد. اين محبت زائد الوصف، ناشي از معرفت به عمق معناي ولايت و امامت است و بنابراين يك محبت و عشق اصيل و ريشه‌دار به‌حساب مي‌آيد.

"احساسات " و "عملكرد " ما در نزديك‌تر شدن يا به تأخير افتادن فرج مؤثر است
------------------------------------------------------------------------------------------
" يكي از مشخصات وضعيت ما كه نشان‌دهنده ظهور است، احساسات و عشق ما نسبت به حضرت است. همين احساسات اوج گرفته، كه بسيار ارزشمند و پُربها است دليل بر نزديك بودن ظهور است و اگر بخواهيم ظهور نزديك‌تر شود، بايد اين احساسات را افزايش دهيم.

" حضرت امام(ره) فرموده‌اند: "اين قلبهايى كه قبل از انقلاب توجه به دنيا داشت، توجه به آمال دنيوى داشت و كمتر توجه داشت به غيب، و از غيب كمتر جلوه‏اى در او حاصل مى‏شد، ما امروز مى‏بينيم كه اين جلوه‏ها حاصل شده است، و اين شوق و شعفها به لقاء اللَّه براى آنها حاصل شده است، و دست عنايت خداى تبارك و تعالى به سر اين ملت كشيده شده است، و ايمان آنها را تقويت فرموده است كه يكى از علائم ظهور بقية اللَّه - ارواحنا فداه- است " (صحيفه نور/۱۶/۱۲۹)

" غير از احساسات و عشق به حضرت، عامل ديگري كه مي‌تواند در امر فرج مؤثر باشد، عملكرد و رفتارهاي ماست. بر اساس روايتي از امام زمان عليه السّلام كه قبلاً بيان شد، گناهان ما ظهور را به تأخير مي‌اندازد. (فَمَايَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَانُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛ چيزي ما را از شيعيان خود محبوس نمي‌كند مگر آن‌ چيزهايي كه از شيعيان ما به ما مي‌رسد (گناهان) و ما كراهت داريم و آن را نمي‌پسنديم) (احتجاج‌ طبرسي/۲/۴۹۸)

يك شيعه مي‌داند كه وجودش چقدر در عالم مؤثر است
--------------------------------------------------------------
" اساساً در مورد جايگاه انسان در عالم دو نگاه در ميان مردم وجود دارد: بعضي‌ها خودشان را در عالم مؤثر نمي‌دانند و به تعبير ديگر خودشان را آدم حساب نمي‌كنند. اين قبيل افراد نگاهي خودخواهانه، محدود و نااميد كننده‌اي به حيات دارند. ولي بعضي‌ها خودشان را در عالم مؤثر مي‌بينند و به همين خاطر در تمام شئون زندگي خود اين اصل را در نظر مي‌گيرند. مثلاً مي‌دانند حجابشان در خيابان يا كسب حلالشان در شغل و حرفه‌اي كه دارند، در نزديك‌تر شدن ظهور مؤثر است.

" كسي كه خودش را آدم حساب نمي‌كند، طبيعتاً براي فرج هم دعا نمي‌كند و اگر هم دعا كند خيلي جدّي دعا نمي‌كند. مي‌گويد: "مگر من مي‌توانم فرج آقا را جلو بيندازم! " اصلاً باور نمي‌كند كه اين دعاي او در عالم تأثير دارد. اين‌گونه افراد، معمولاً به همين دليل، براي ديگران هم دعا نمي‌كنند.

" وقتي خداوند به ما دستور داده است كه براي تعجيل در فرج دعا كنيم، به تعبيري از ما پرسيده است كه: "نظر شما درباره ظهور چيست؟ " در زمان انتخابات، همه ما ديده‌ايم كه چه تبليغاتي صورت مي‌گيرد براي اينكه به مردم گفته شود: حتي يك رأي شما هم مؤثر است و هركس به اندازه خودش تأثيرگذار خواهد بود. رأي و نظر تك تك ما در مورد ظهور بسيار تعيين‌كننده است. بچه شيعه خودش مي‌فهمد كه وجودش چقدر در عالم مؤثر است و اين فرمايش پروردگار را در مورد خودش محقق مي‌داند كه: "وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنىِءَادَمَ؛ و ما فرزندان آدم را بسيار گرامى داشتيم " (اسراء/۷۰)

" خداوند بر اساس همين مؤثر بودن ما در عالم، خيلي از امور معنوي را براي ما ضابطه‌مند قرار داده است. مثلاً وقتي به اباعبدالله عليه السّلام و به طور كلي ائمه معصومين عليهم السّلام از راه دور سلام مي‌دهيم به‌دليل اين است كه مي‌دانيم ايشان سلام ما را مي‌شنوند و جواب سلام ما را مي‌دهند. رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هركس از هرجاي زمين به من سلام دهد، به من مي‌رسد (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ سَلَّمَ عَلَيَّ فِي شَيْ‏ءٍ مِنَ الْأَرْضِ أُبْلِغْتُهُ) (امالي طوسي/۱۶۷) (در زيارت تعليم شده توسط امام صادق عليه السّلام آمده است: وأَشْهَدُ يَا مَوَالِيَّ أَنَّكُمْ تَسْمَعُونَ كَلَامِي وَ تَرَوْنَ مَقَامِي وَ تَعْرِفُونَ مَكَانِي وَ تَرُدُّونَ سَلَامِي) (بحار/۹۷/۳۴۵)

به عملكرد مسئولين نگاه كنيم، و تشخيص دهيم كه آيا ظهور نزديك است يا خير
----------------------------------------------------------------------------------------
" بر اساس يكي از قواعد و سنن الهي كه ما را در عالم مؤثر قرار داده است، مي‌توانيم نزديك بودن ظهور را از روي رفتارهاي خودمان، محاسبه و پيش‌بيني كنيم. مثلاً عملكرد مسئولين مملكتي را مشاهده كنيم، هرچقدر صادقانه‌تر و مخلصانه‌تر بود به همان ميزان، ظهور نزديك است. ولي هرچه از صداقت و ايمان و ولايت‌مداري و خدمت‌گزاري دورتر بود، ظهور با تأخير خواهد بود.


گفتني است چهارمين و آخرين جلسه از سلسله سخنراني‌هاي پناهيان با موضوع "آيا ظهور نزديك است؟ " جمعه اين هفته ساعت ۶:۳۰ صبح در مهديه تهران و قبل از قرائت دعاي ندبه برگزار خواهد شد. همچنين اين مراسم به صورت زنده از پايگاه اينترنتي مهديه تهران به نشاني www.mahdiehtehran.tv پخش مي‌شود.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مهدویت، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 1 تير 1390برچسب:, ] [ 9:7 ] [ علیرضا حمزه یی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

جهت مشاهده وبلاگ به منوی خانه مراجعه فرمائید
نويسندگان
آخرين مطالب
آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهريور 1390 تير 1390 خرداد 1390 ارديبهشت 1390 فروردين 1390
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 82
بازدید هفته : 101
بازدید ماه : 92
بازدید کل : 395450
تعداد مطالب : 306
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1